JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det er nå toget går

Industri Energi har hatt diskusjoner internt om å bli med i et større forbund. – Hvis vi vil være med, så går toget nå, sier forbundsleder Leif Sande.

ane.borrud@lomedia.no

I går kom nyheten om at Industri Energi er på frierføtter til Forbundsalliansen, som består av Postkom, Transportarbeiderforbundet og Arbeidmandsforbundet. Nyheten om Industri Energi som en eventuell ny partner kom som en bombe.

Fra diskusjon til handling

I Industri Energi har de diskutert om de skal søke mot større forbundsenheter en stund.

– Sist vi diskuterte dette var for et halvt år siden. Da kom vi fram til at det ikke hastet. Men nå ser vi at hvis vi vil være med i Forbundsalliansen, så er det nå toget går, sier Sande.

I begynnelsen av denne uka diskuterte forbundsstyret i Industri Energi om de ville gjøre sine hoser grønne hos Forbundsalliansen.

– Forbundsstyret visste ikke at dette var et tema på møtet før de kom. Vi ville ikke ha noen lekkasjer før de hadde fått hatt en diskusjon i styret. Derfor ble det heller ikke gjort noe vedtak, men vi kaller inn til nytt forbundsstyre- og landsstyremøte 17. april.

Leif Sande innrømmer at saken kom brått på de tillitsvalgte i styret, men sier at tilbakemeldingene var positive.

– Dette kom selvfølgelig litt som julekvelden på kjerringa. Men prinsippene i debatten var ikke ukjent, for vi hadde en grundig diskusjon om eventuell sammenslåing for et halvt år siden, sier han.

– Tror du det vil bli en utfordring for dere at dere eventuelt kommer såpass sent inn i prosessen?

– Nei, det tror jeg ikke. Forutsetningen for at vi blir med, er jo at alle besluttende organer sier ja. Og dersom de gjør det, så betyr jo det at alle er interessert i at prosessen skal lykkes. Det er over ett år igjen, så tidsrammen er ikke noe problem.

Tro på at vi passer inn

Ifølge Sande er Industri Energi opptatt av å få synergieffekter på forbundets saker i et nytt forbund.

– Vi har sett på de tre forbundene og hvilke saker de er opptatt av. Vi ser at det er mange likheter, men også ulikheter. Det er ulike ting i alle de tre forbundene som passer med vårt forbund, slår han fast.

Spesielt nevner han Arbeidsmandsforbundet.

– Arbeidsmandsforbundet har jo gruveindustrien. Vi organiserer også alle renholdere på sokkelen. Og vi har nesten ikke en industribedrift som ikke har vektere inne.

Forbundslederen trekker også fram industrien.

– Vi er veldig opptatt av industriens kår, og der er veiutbygging og transport en viktig sak for oss, slår han fast.

Endret maktstruktur i LO

Dersom Forbundsalliansen blir en realitet – med Arbeidsmandsforbundet, Transportarbeiderforbundet, Postkom og Industri Energi – vil det nye forbundet få rundt 127.000 medlemmer, og bli det tredje største forbundet i LO.

– Det vil føre til en litt større maktfordeling internt i LO. Fagforbundet er jo det desidert største forbundet, og det kommer bare til å vokse. Når Fagforbundet og Fellesforbundet går sammen om saker, så har de flertall. Forbundsalliansen vil føre til en større maktspredning, fordi det vil gi flere alliansemuligheter innad i LO, mener Sande.

Han ser ikke bort fra at dersom Industri Energi kommer med i Forbundsalliansen, vil dette kunne føre til at flere forbund vil begynne å se på muligheter for å delta i større allianser.

– Men samtidig vil et nytt stort forbund føre til at behovet for et alternativ ikke er så akutt, mener han.

Likevel er det en ting han er helt sikkert på: Eventuelle sammenslåinger kommer til å bli et diskusjonstema i andre forbund.

– Det er jeg overbevist om, avslutter han.

Annonse

Flere saker

Annonse