Posten «frikjent» for overprising
Post- og teletilsynet har avvist klagen fra Den Norske Fagpressens Forening mot Posten Norge for overprising av tjenester.
may.berg@lomedia.no
Men tilsynet mener det kan være aktuelt å skjerpe kravene til Posten når det gjelder varsling av prisøkning.
I januar ble Posten Norge innklaget til Post- og teletilsynet (PT) av Den Norske Fagpressens Forening for å prise bladdistribusjonen i strid med konsesjonen.
Klagen fra Fagpressen var todelt:
– For det første at Posten tok betalt for tjenester som er unødvendig for tjenesten som etterspørres, og at Posten derfor drev ulovlig kryssubsidiering. Fagpressen hevdet å ha betalt 300 millioner kroner for mye for tjenester de ikke har benyttet siden 2006.
– For det andre hevdet Fagpressen at Postens varsling i fjor høst om prisendring gjeldende fra 2012 var villedende og uegnet til å forberede bladkundene på de faktiske prisøkningene. PT påpeker at det kan være grunn til å se på praksis og krav til varsling av kundene.
PT konkluderer med at Postens prising av bladdistribusjon ikke er i strid med konsesjonen. Når det gjelder varsling av prisendring, kommer tilsynet til å følge opp saken overfor Posten.
Klagen fra Fagpressen er dermed avvist.