JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mongstad kan bli nedlagt

Statoil har tapt 9,2 milliarder kroner på oljeraffineriet på Mongstad i Hordaland siden 2009.

Nå vurderer oljeselskapet å legge ned raffineriet.

– Situasjonen på Mongstad er svært alvorlig, sier pressetalsmann Morten Eek i Statoil.

Selskapet har allerede redusert bemanningen med 200 årsverk. I en e-post Teknisk Ukeblad har fått tilgang til ber Statoil om et krisemøte med nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap).

I meldingen understreker selskapet at dersom de ikke klarer å oppnå lønnsom drift, må alle muligheter for raffineriet vurderes.

– Bakgrunnen for situasjonen er sammensatt og er å finne i utfordrende markedsforhold med lave marginer, et relativt høyt kostnadsnivå og rammebetingelser som ikke har gått i raffineribransjens favør i de siste år, skriver Statoil.

– Les også: Lover gass til Europa - lenge

Det siste halvåret har selskapet forsøkt å få myndighetene til å gi dem de samme konkurransevilkårene som konkurrenter i utlandet for at raffineriet kan drives lønnsomt, melder Stavanger Aftenblad.

Eek sier at Mongstad blir rammet av skjerpede avskrivningsregler, dobbel avgift på interne gasstrømmer og krav om å kjøpe elsertifikater som legger opp til forskjellsbehandling av norsk og svensk raffineringsindustri.

I motsetning til kraftkrevende industri har ikke raffineringsvirksomhet i Norge blitt unntatt for elsertifikatmarkedet. Dermed må Statoil betale en ekstra avgift for bruk av elektrisitet.

Ifølge Eek slipper svenske raffinerier dette. I tillegg til grønne sertifikater, må det betales CO2-avgift for bruk av naturgass. Til sammen vil dette koste minst 45 millioner kroner i året.

I tillegg har eiendomsskatten til Lindås kommune økt fra cirka 30 millioner kroner til 90 millioner kroner i året etter et forlik mellom kommunen og Statoil.

– Vi ber ikke om noen spesialbehandling, men om at vi får de samme rammevilkårene som våre konkurrenter i utlandet. Vi må også ta vår del av det å forbedre driften for å møte utfordringene, og for at Mongstad skal kunne konkurrere, må vi blant annet redusere egne kostnader betydelig. Det er vi godt i gang med, sier Eek.

– Les også: Statoil lever i sus og Aldous

Regnskapet for 2011 er ikke klart, men i 3. kvartal i fjor ble verdien av anlegget nedskrevet med 3,1 milliarder kroner.

– Tapene har kommet etter at økonomien i anlegget var veldig bra i årene fra 2000 og fram til 2008. I perioden 2004-2008 var overskuddet på nær 10 milliarder kroner. Situasjonen snudde med finanskrisen, sier pressetalsmannen.

Ifølge Statoil er 8-10 europeiske oljeraffinerier stengt som følge av dette.

– Prisene på råvarene våre har økt kraftig, mens prisen på produktene som går ut, som for eksempel bensin og diesel, ikke har gått opp, sier Eek.

Statoil ser ikke tegn til markedsforbedringer i nær framtid.

– Vi gjør en stor innsats internt for å forbedre situasjonen. Samtidig er vi er veldig klar over at Mongstad ikke kan drives med underskudd på sikt. De lokale konsekvensene er at det blir mindre oppdrag for leverandører og underleverandører, sier pressetalsmannen.

Mongstad har som mål å redusere kostnadene med 500 millioner kroner innen utløpet av 2014 og samtidig øke verdiskapingen med 430 millioner kroner. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse