JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Om å være smart på stuepikenes bekostning

Dagens Næringsliv har beæret meg med å bruke en hel leder på hvor lite Fellesforbundet generelt og jeg spesielt har forstått av effektivitet i næringslivet. Det gjelder i dag så vel som i all fortid.

La meg derfor møte denne bedreviterholdningen med litt opplysning. Jeg har sittet i konsernstyret i ett av Norges største internasjonale konsern i 15 år. Jeg har i den forbindelse tatt universitetsgrad i styrearbeid og har i lang tid drevet med kursing i samme tema.

Nedlatenhet mot tillitsvalgte er ikke noe nytt. Heller ikke klokkertroen på at de tiltak bedriftsledere setter i gang er ”smarte og i tråd med markedets krav.” La meg her bare minne om Kværners oppkjøp av Trafalgar House og de moderne og smarte banktrendene i USA og Europa som havarerte fullstendig med krise i verdensøkonomien som resultat.

Dagens mote for ”smarte tanker” er outsourcing og bruk av billig arbeidskraft der bedriften tar sikte på å slippe unna heile regelverket som er bygd opp for å sikre velferdsnettet for de ansatte. Dette lovverket og avtaleverket som møysommelig er bygd opp i tiår. Alle som i det heile tatt gidder å sette seg inn i det løse arbeidsmarkedet som har vokst fram i Norge og Europa, ser at det er utrygghet og sosial dumping som er det ektefødte barnet til denne ”smarte” metoden. Og videre, at lojaliteten til hovedbedriften forsvinner i organiseringen. Eller som lederen i DN så treffende uttrykker det: ”Myhre beskylder Stordalen for å kvitte seg med ansvaret for ”sykdom, sykepenger, uføreutfordringer og tjenestepensjon.” Ja, det skulle bare mangle, ettersom de som lager maten og rer sengene ikke lenger er ansatt hos han.”

Og videre: ”Derimot vil smartere organisering av arbeidet sannsynligvis resultere i billigere og bedre hoteller”. Her renner hjertet til den gode kapitalist aldeles over. Logikken er tydeligvis at siden outsourcing er smart, blir hotellene både billigere og bedre. Dette er den markedsreligiøses logikk. Den vanlige gjest tar inn på hotell for å få et velstelt rom og en god frokost. Det er det stuepikene og kokkene som levere . De utgjør bedriftens kjernevirksomhet. Hvor smart kan det være å gjøre disse til utenforstående på hotellet? Hvor smart kan det være å øke arbeidskravet til stuepikene (antall rom) med 20 % for samme lønn, slik for eksempel ISS krever? Og da selvsagt med oppsigelser som resultat.

Stordalen sier at Food Story er bedre på mat enn han og ISS er bedre til å stelle rom. Dette er virkelig en falitterklæring fra en bedriftsleder som faktisk selger akkurat det. Mannen sier faktisk at han har gitt opp å bli god på å utvikle hotelltjenester. For å trekke en parallell til mediaverden. Det er som redaktøren i DN skulle si at journalistene heller må leies inn da redaktøren ikke er så god til å få sine ansatte til å skrive avis.

Det gjenstår å se hvordan Choice og Stordalen takler sine ansattes behov. Dersom det blir som i Oslo med et hav av klagesaker fra de ansatte, må vi Stavanger også tenke på de to storhotellene Choice har hos oss, nemlig Clarion og Quality Airport. Da vil vi gå bredt ut med informasjon til publikum om at disse hotellene tilbyr sine tjenester på ryggen av låglønte ansatte som de har sagt opp. Så får vi se om publikum kommer til å boikotte Stordalens hotell. Eller i DN sin språkdrakt. Vi får se hvordan markedet reagerer på slike opplysninger.

Annonse
Annonse