JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever leger på nett

Fastlegene er altfor trege med å ta i bruk internett og SMS, mener Teknologirådet.

Få fastleger tilbyr timebestilling via nettside eller tekstmelding. Og nesten ingen tar i bruk muligheten for e-konsultasjon.

Teknologirådet mener legene ikke har tatt innover seg hvor dårlig tilgjengeligheten er.

– Hadde fastlegene grepet mulighetene som ligger i nettet, ville hverdagen blitt enklere for pasientene og dem selv, med raskere timebestillinger og færre overflødige konsultasjoner, sier rådets direktør Tore Tennøe til NTB.

Flaskehals

I dag foregår nesten alle henvendelser på telefon. Helseministeren ønsker at legene skal bli mer tilgjengelige overfor pasientene, blant annet ved å foreslå at 80 prosent av alle telefonhenvendelser skal besvares innen to minutter. Fastlegene har reagert kraftig på forslaget, og viser til at økt tilgjengelighet vil gå ut over pasientene fordi legen mister muligheten til å prioritere.

– Les også: Lynrask internett på hytta

Tennøe mener det er i ferd med å utvikle seg en teknologisk kløft mellom fastleger og pasienter. I høringsuttalelsen om den nye forskriften heter det at mye av kapasitetsutfordringen kunne vært løst.

– 98 prosent av pasientene har tilgang til internett, og det er her de store mulighetene ligger framover. Nå må fastlegene komme på nett med pasientene. Telefonen som den primære inngangsporten til fastlegen bør bli et avsluttet kapittel. Den bør kun brukes i nødstilfeller eller av de få som ikke bruker nett, sier Tennøe.

Krever sikre systemer

Problemstillingen er godt kjent for Allmennlegeforeningen. Leder Trond Egil Hansen sier legene har notert seg at det foreslås forpliktelse til timebestilling og reseptfornyelser på internett.

– Vi har større ambisjoner. Det pasienter og pasientorganisasjoner først og fremst etterspør, er muligheten for å kommunisere om taushetsbelagte opplysninger, altså e-konsultasjon, sier Hansen.

Det krever systemer som er så sikre at opplysningene ikke kan komme på avveie, understreker han. Systemene må ha sikker ID-pålogging fra både lege og pasient.

På plass i Danmark

Teknologirådet stusser over den avventende holdningen. Tore Tennøe viser til at sikre systemer allerede finnes og at elektronisk kommunikasjon er godt etablert i flere land. Blant annet i Danmark må alle fastleger utføre konsultasjoner, bekrefte timebestilling og forskrive resepter over nettet.

I en overgangsfase fikk de danske legene betalt dobbelt takst for konsultasjoner over nettet. Etter hvert ble det innført som et krav at alle fastleger skulle tilby ordningen. Leger som ikke hadde et slikt system, mistet muligheten til å ha avtale med det offentlige, ifølge Teknologirådet.

I Danmark har man vært løsningsorienterte, mener Tennøe, mens den norske Allmennlegeforeningen har vært «en bremsekloss». Han håper at Helse- og omsorgsdepartementet får fart på prosessen med å tilby en lignende ordning med gulrot og pisk.

Finnes i Norge

Hansen kjenner til at det finnes kommersielt utviklede systemer som er tatt i bruk også i Norge.

– Det må være systemer som er gode nok, og det må være en aktivitet som ikke forutsettes å levere gratis, men at det blir en finansiering av det, sier han. (ANB-NTB)

* Teknologirådet har sendt høringsinnspill med forslag for å øke tilgjengelighet og redusere tidspress på legekontorene.

* Pasienter bør få mulighet til selvbetjening og å kommunisere med fastlege på nett. Erfaring fra andre land viser at dette gjør helsetjenesten mer effektiv og at færre må møte opp på legekontoret.

* Pasienter bør få mulighet til å gi direkte tilbakemelding på helsetjenester på nett. Slik vil pasienterfaringer bidra til å utvikle helsevesenet, og være relevant for andre pasienter.

* Pasientene bør få elektronisk tilgang til egen pasientjournal. Dette vil gi pasienten større innsyn og kontroll over egen helse, og gjøre livet som syk enklere.

* Pasienter bør få tilgang til mer kvalitetsinformasjon om fastlegene. Dette vil gi pasientene et reelt fastlegevalg, og bidra til å utvikle fastlegetjenestene.

* Senere bør man jobbe med mulighetene til å bruke nettet til «hjemmebesøk» via telemedisin. (©NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse

* Teknologirådet har sendt høringsinnspill med forslag for å øke tilgjengelighet og redusere tidspress på legekontorene.

* Pasienter bør få mulighet til selvbetjening og å kommunisere med fastlege på nett. Erfaring fra andre land viser at dette gjør helsetjenesten mer effektiv og at færre må møte opp på legekontoret.

* Pasienter bør få mulighet til å gi direkte tilbakemelding på helsetjenester på nett. Slik vil pasienterfaringer bidra til å utvikle helsevesenet, og være relevant for andre pasienter.

* Pasientene bør få elektronisk tilgang til egen pasientjournal. Dette vil gi pasienten større innsyn og kontroll over egen helse, og gjøre livet som syk enklere.

* Pasienter bør få tilgang til mer kvalitetsinformasjon om fastlegene. Dette vil gi pasientene et reelt fastlegevalg, og bidra til å utvikle fastlegetjenestene.

* Senere bør man jobbe med mulighetene til å bruke nettet til «hjemmebesøk» via telemedisin. (©NTB)