Tillitsvalgt for YTF, Bent Erik Andersen, Helge Myking, leder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) for Tide-sjåførene avdeling Bergen Nord, bussjåfør Ruben Heldal og verneombud Harald Hauge ved Tide Bergen Nord.
Linda Hilland, Bergensavisen/ANB
Tusen kroner i gebyr for å glemme slipset
– Flere bussjåfører stresser seg syke, sier tillitsvalgt.
frifagbevegelse@lomedia.no
– Dersom vi glemmer slipset, får Tide tusen kroner i gebyr. Kjører vi forbi en passasjer og ikke melder fra, er gebyret 6.000 kroner. Mer enn tre minutter for sen avgang fører til 5.000 kroner i gebyr, forklarer Helge Myking, leder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) for Tide-sjåførene avdeling Bergen Nord.
Etter at fylkeskommunen og Skyss overtok ansvaret for kollektivtransporten for noen år siden, har de mulighet til å gi busselskapene både gebyrer og bonus.
Operatøren straffes for alt fra innstillinger av avganger, forsinkelser og dårlig renhold av bussene, defekt stoppsignal til skader på bussene.
Nå mener Myking og flere andre tillitsvalgte at det ensidige fokuset på lavest mulig pris i bussanbud går på bekostning av anstendige arbeidsvilkår for sjåførene.
– I løpet av de siste årene har vi fått mindre tid til å klargjøre bussen før avgang. Trafikken øker og passasjermengden har steget, men vi skal likevel holde de samme rutetidene. Dessuten er billettsystemet ikke særlig brukervennlig og det henger seg ofte opp. På toppen av dette har vi gebyrene «hengende» over oss, mener Myking.
– Mange sjåfører har en daglig kamp mot klokken. For noen kan det gå på sikkerheten løs, da det er så mange «ting» vi skal passe på i tillegg til de vanlige trafikkreglene. Vi skal også utføre kundeservice samt ha en økonomisk og miljøvennlig kjøring, sier verneombud Harald Hauge ved Tide Bergen Nord.
– Onsdag kjørte jeg med leddbuss fra Varden til Åsane senter. To grupper med barnehagebarn var i bussen. Leddbussene har ikke sikkerhetsbelte. Derfor kunne jeg ikke kjøre i 80 kilometer i timen på motorveien, det medførte at jeg ble sen i rute, men som sjåfør er jeg ansvarlig for mine passasjerer, sier Myking.
Tillitsvalgt for YTF, Bent Erik Andersen, sier til BA at det ofte er vanskelig å få tid til å gå på do og ta seg pauser i løpet av et skift.
– Arbeidsgiver påpeker at man skal ta seg tid til å gå på toalettet, men klokken går og det må man forholde seg til. En sjåfør ønsker jo å gjøre en god jobb og ikke være en belastning for arbeidsgiver. Mange sjåfører er lojale ovenfor arbeidsgiver og gjør av og til alt de kan for å holde de knappe rutetidene og det kan av og til gå litt fort i svingene. Det er ikke slik vi vil ha det.
Høye gebyrer gjør automatisk at du føler det som en belastning og derav en høy stressfaktor
– I en ideell verden hadde vi fått tid til å gjøre jobben vår, ha pauser og tid til å gjøre bussen ren og klar til neste avgang. Det som ofte skjer nå er at sjåføren ikke reiser seg fra setet i løpet av et skift. Det er ikke forsvarlig, sier Andersen. (ANB)
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer