JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosiale medier? Hva er det?

Sosiale medier brukes stadig mer i arbeidslivet, men annenhver sjef skjønner fremdeles lite av det.

Det viser en ny undersøkelse fra analysebyrået Rock IT.

Norske IT-sjefer gir sine overordnede en svært blandet attest når det kommer til sosiale medier.

I undersøkelsen svarer 46 prosent av IT-sjefene at deres øverste leder har små eller ingen kunnskaper om sosiale medier.

– Les også: Tar med jobbmail i påsken

– Riktig bruk av sosiale medier kan bidra til langt mer enn bare å bygge merkevaren, sier Ole Johan Heum i IT-selskapet Steria som står bak undersøkelsen.

– For en oppvakt toppsjef er sosiale medier et verktøy som kan brukes til å styrke bedriftskulturen, plukke opp gode ideer og oppdage hvor skoen trykker internt.

– Les også: Smart på jobben

I over halvparten av større norske virksomheter har sosiale medier blitt mer aktuelt i løpet av det siste året.

Bare 7 prosent av IT-sjefene i undersøkelsen mener sosiale medier er blitt mindre aktuelt for deres virksomhet det siste året, mens to av fem svarer at temaet er like aktuelt som før.

– Les også: Sjefen er redd for nettbrett

– Både den innledende hypen og den påfølgende skepsisen har lagt seg, nå handler det om hvordan sosiale medier kan brukes som et arbeidsverktøy for å øke produktivitet og nyskaping, sier Hege Line i Steria.

– De topplederne som ikke henger med, går glipp av mange muligheter og risikerer å bli oppfattet som gammelmodige og lite attraktive av en ny generasjon arbeidstakere.

– Les også: Redder ikke jobben

En rapport fra Dataforeningen konkluderer med at sosiale medier fremdeles brukes mest til ren markedsføring og profilering.

Steria-undersøkelsen viser imidlertid at stadig flere organisasjoner har begynt å ta i bruk sosiale medier som internt kommunikasjonsverktøy.

For halvannet år siden hadde 65 prosent av bedriftene ikke prøvd å bruke sosiale medier på denne måten. I den nye undersøkelsen har andelen usosiale bedrifter sunket til 29 prosent.

– Les også: Ta en navnsjekk på nettet

– Stadig flere virksomheter skjønner at dette handler om mer enn bare Facebook og Twitter og bruker sosiale verktøy som Yammer, Newsgator og Beezy til kunnskapsdeling, idegenerering og arbeidsfordeling, sier Ole Johan Heum.

Noen steder er sjefen med på notene, andre steder kan det dukke opp egne sosiale miljøer blant fagpersoner som ledelsen ofte knapt kjenner til. (ANB)

Annonse
Annonse