JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kravene overlevert LTL

Tariffkravene ble i går overlevert til Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) for to bransjeområder.

vegard.holm@lomedia.no

Det gjelder de tre tariffavtalene for havnearbeidere, Speditøroverenskomsten og Schenker-avtalen (som også er en del av spedisjonsbransjen).

Garantibestemmelse må videreføres

Losse- og lastearbeiderne i norske havner regner med et tøft og tungt oppgjør, og konsentrerer seg om få sentrale krav.

- Jeg tror det blir et tøft og tungt tariffoppgjør. Vi satser på å få til løsninger, og håper vi kommer i mål. Samtidig ser vi ikke bort fra muligheten for konflikt, sier Terje Samuelsen til Transportarbeideren. Han er leder i Norsk Havnearbeiderforening.

Et konkret kronekrav vil bli fremmet under forhandlingene, men den midlertidige garantibestemmelsen om at minstelønnssatsene skal ligge på 90 prosent av NHO-statistikken «Arbeidere i alt» skal videreføres som en permanent ordning. 1. februar i år ga denne ordningen et timelønnstillegg på kr. 7,48.

ILO-konvensjon skal inn i tariffen

Ellers står krav om sikkerhetsopplæring sentralt. Her er kravet at alle som losser og laster skip skal ha en obligatorisk opplæring for å kunne gjøre slikt arbeidet.

Helt sentralt er også krav om at ILO-konvensjon 137 skal gjøres gjeldende. Konvensjonen, som er ratifisert av Norge, betyr at kun registrerte havnearbeidere kan utføre losse- og lastearbeid på skip der tariffavtalen gjelder. Dette betyr at skipenes mannskap ikke skal kunne utføre noen form losse- og lastearbeid.

NHO nekter fortsatt å undertegne

Speditørbransjen vokser, men i tariffsammenheng er den blitt mindre ved at det er Postens avtale med Postkom som gjelder for de 4-500 i Bring Cargo. Nå er det Tollpost-Globe og DHL som er de dominerende innen Speditøroverenskomsten. Også Schenkeravtalen er innen samme bransje. De samme kravene blir stilt for begge tariffavtalene.

- Vår situasjon foran oppgjøret er jo at NHO fortsatt nekter å skrive under på tariffavtalen fra 2010. Og i bransjen har vi flere tvister på omfangs- og vikarbestemmelsene.

Det er Dag Tønder som sier dette til Transportarbeideren. Han er leder av NTFs bransjeråd for spedisjonsbransjen.

- Dette er utgangspunktet vårt før forhandlingene starter, og det gjør det vel ikke helt enkelt. Vi veit at vi må ha penger på bordet, vi har lav grunnlønn og lever på skifttilleggene. Vi må ha mye mer enn det som kommer i frontfagene. Vi er en lavlønnsgruppe. Jeg håper at LTL er villig til å gå i reelle forhandlinger, det var de ikke sist i 2010. Da ble det en tre uker lang streik, sier Dag Tønder.

Det generelle kronekravet fra spedisjonsarbeiderne blir relativt høyt, men det vil ikke bli presentert før under forhandlingene.

Økt satsing på fagarbeidere

Fagarbeidertillegget som i dag er på kr. 9,50 per time kreves omgjort til prosenttillegg slik at det i framtida blir hevet automatisk ved lønnstillegg. Spedisjonsarbeiderne vil styrke tariffbestemmelsene om fagutdanning, slik at alle, også på mindre terminaler utenfor de større byene, får en bedre mulighet til å ta fagbrev.

Transportarbeiderforbundets medlemmer på terminalene krever også at det som kalles forskjøvet arbeidstid blir tatt ut av overenskomsten. Dette vil bety at det kun vil være mulig å jobbe dagtid innenfor normalarbeidsdagen mellom 0700-1700, eller å ha en to- eller treskiftordning på terminalene. Et sentralt krav når det gjelder arbeidstid er også at nattarbeid skal begrenses til tre påfølgende netter.

Annonse
Annonse