JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forhandlingsstart med Virke

Transportarbeiderforbundet startet i dag tarifforhandlinger om grossistavtalen med Virke.

vegard.holm@lomedia.no

Forhandlingene skal være ferdig i løpet av torsdag 19. april.

Handel og Kontor, som er det største fagforbundet innen Virke-bedriftene, avsluttet forhandlingene med Virke sist natt med et anbefalt resultat.

Les: HK fikk 3 kroner timen

Blir ikke enkelt

Transportarbeiderforbundets 1. nestleder, Lars Johnsen, tror det blir utfordrende forhandlinger.

- Å få til en bestemmelse om vikarbruk vil ikke bli enkelt. Og økonomien er alltid viktig i et tariffoppgjør. Men jeg tror jo vi sammen skal greie å komme til en forhandlingsløsning, sier Johnsen til Transportarbeideren.

Forbundet krever et generelt tillegg som øker kjøpekraften uten at det er konkretisert så langt.

Ikke-fast ansatte

NTF vil ha sterkere sikring i omfangsbestemmelsen slik at tariffavtalen omfatter alle grupper som utfører arbeid på terminal, i distribusjon og i transportselskaper som er tilknyttet Virke, både fast ansatte, vikarer, midlertidig ansatte og innleid arbeidskraft.

Derfor vil Transportarbeiderforbundet at bruk av vikarer og midlertidig ansatte skal skje i henhold til arbeidsmiljølovens (AML) § 14-9 om midlertidig ansettelse. AML § 14-12 skal gjelde ved innleie fra bemanningsforetak, og § 14-13 skal gjelde dersom innleie av arbeidskraft skjer fra bedrifter som ikke har til formål å drive utleie.

Forbundet vil forsterke likestillingsbestemmelsen slik at den også bedre vil ivareta arbeidstakere med redusert funksjonsevne og etniske minoriteter.

Ond sirkel

Leder Håvard Hansen i NTFs bransjeråd for grossistarbeidere tror det kan bli et vanskelig oppgjør.

- Med frontfagmodellen er det ikke enkelt for oss i servicesektoren. Problemet er jo at vi til enhver tid får tredd resultatet derfra over på oss. Vi må bryte denne onde sirkelen om vi noen gang skal komme oss opp på industriarbeiderlønn. Industriarbeiderne tar jo ut mye av lønnen sin i lokale forhandlinger, sier Håvard Hansen i en kommentar til Transportarbeideren.

Virkes krav

Kravene fra Virke dreier seg mye om økt fleksibilitet. Blant annet ønsker Virke å utvide muligheten til å jobbe forskjøvet arbeidstid med to timer, til: 0600-2100 (tidl. 0600-1900).

For sjåfører i nærtransport krever Virke at den daglige arbeidstid skal kunne legges mellom klokka 0500 og 2100 fra mandag til fredag, og fra 0500 til 1600 på lørdag.

For landtransportsjåfører vil Virke ha en kombinasjon av gjennomgående timelønn og kjørte kilometer. Dermed krever Virke et lønnssystem som Transportarbeiderforbundet krever fjernet i godsbilavtalene med NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund.

Annonse
Annonse