JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Kjappere planlegging

Det bør vurderes å innføre mål for hvor lang tid planleggingen av vei- og jernbaneprosjekter skal ta.

Det foreslår en arbeidsgruppe som har sett på effektivisering av planprosessen.

I dag tar det gjennomsnittlig ti år å planlegge store prosjekter.

Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øivind Halleraker, mener tiden må halveres til fem år.

– Les også: Setter bom for vei-reform

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) fikk overrakt rapporten fra arbeidsgruppen onsdag. Hun slår fast at planleggingstiden skal ned, og lover å ta opp flere av forslagene i regjeringen allerede i vår.

– Det er viktig både for å bruke ressursene mer effektivt og for å få realisert flere prosjekter at planleggingen går raskere, sier statsråden.

– Jeg har fått klare råd fra arbeidsgruppen om muligheten til å få ned planleggingstiden innenfor dagens regelverk. Jeg er veldig glad for at jeg ga en arbeidsgruppe dette oppdraget. Det gir en mye raskere vei til forbedring enn via et offentlig utvalg, sier Meltveit Kleppa.

Hun forteller at forslagene skal ut på høring med frist 29. juni. Men hun har ikke tenkt å vente med å begynne å arbeide med en del av forslagene.

– Les også: NHO slakter veiprosjektene

Blant annet vil hun se på forslaget om tidsfrister i planleggingsprosessene.

– Tidsfrister virker skjerpende. Det er det første jeg vil se på. Det andre er forslaget om at staten må samordne sine interesser og synspunkter i en tidlig fase. Videre at fylkeskommunen kan ha en sterkere samordningsrolle overfor folkevalgte organer i eget fylke, og at det legges større vekt på at ulike planleggingsprosesser kan gå parallelt.

– Det femte forslaget er at Statens vegvesen bør se på sitt bestillingssystem og være tidligere ute og klarere. Det er fem av tolv råd fra arbeidsgruppen som jeg vil prioritere, sier Meltveit Kleppa.

– Les også: – Bompenger eller bom stopp

– Det er mange gode elementer i denne rapporten som statsråden vil få vår støtte til å gjennomføre. Men det spørs om hun får forslagene gjennom i sin egen regjering. Vi har flere ganger sett at senterpartistatsråder har vært positive til nye forslag, men møtt veggen hos Ap og SV, sier Høyres Øivind Halleraker.

– Det er gode forslag i rapporten som peker i retning av det Høyre har ment lenge. Men på en del punkter går ikke rapporten langt nok, mener Halleraker. Han peker spesielt på at enkelte prosjekter bør kunne overlates til private finansieringsløsninger.

Halleraker viser til at målet i dag er at planleggingen skal ta fem til sju år. Men gjennomsnittet er ti år.

– Målet må være å halvere gjennomsnittstiden det tar i forhold til i dag, sier han.

Vil se forbedringer

Meltveit Kleppa tror ikke hun skal møte veggen når hun tar opp de foreslåtte tiltakene:

– Jeg kommer til å gå en første runde i regjeringen nå i vår. Jeg ønsker å se forbedringer i tidsbruken allerede til høsten. Regjeringen er opptatt av mest mulig vei og bane for pengene. Jeg er langt mer optimistisk på vegne av regjeringen enn Halleraker synes å være, sier hun.

Hun vil ikke fastsette et mål for hvor lang planleggingstiden bør være nå.

– Jeg vil komme nærmere tilbake til hva som er realistisk planleggingstid når jeg har drøftet rapporten nærmere, sier statsråden. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse