JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vant ingen nye ruter

Posten vant ingen ruter da 16 strekninger for langtransport av post ble lagt ut på anbud. Bring Nettlast ble den store vinneren.

frode.ronning@lomedia.no

Ingen nye ruter for Postens sjåfører. Det ble resultatet etter at Posten i vår la ut 16 strekninger på anbud, blant annet Oslo-Stavanger.

Posten-konsernet la ut rutene på anbud på det åpne markedet, og Postkom hadde håp om at Postens egne sjåfører skulle vinne enkelte av hovedpostgangsrutene.

– Vi hadde størst håp om å kunne vinne Oslo-Stavanger, Bergen-Ålesund og Oslo-Bergen, forteller Erling Wold, regiontillitsvalgt i Transportregion Øst.

Anbudsrunden ble gjennomført på følgende måte:

Før anbudsrunden beregnet Posten selv priser på hvor mye det ville koste å kjøre de ulike strekningene selv, og disse prisene ble sendt ut med anbudsutlysinga. Deretter ble rutene lagt ut på anbud. De eksterne selskapene måtte gi en pris som lå lavere Postens egne priser, hvis de skulle bli tatt med i betraktning.

Vant ingen

Da anbudsrunden var avsluttet, hadde Bring Nettlast vunnet de aller fleste rutene. Selskapet er heleid av Posten. Suldal Transport vant noen avganger Oslo-Bergen t/r og Oslo-Stavanger t/r, mens Bring Logistics vant ruta Oslo-Førde.

Det har skapt noe frustrasjon og skuffelse internt blant de ansatte at Posten ikke vant noen av rutene. Men Wold peker på at Posten ikke tidligere kjørte noen av disse rutene selv.

– Vi vant ikke noe i denne runden, men vi har heller ikke tapt noe, sier Wold.

God avtale

Samtidig gjør han oppmerksom på at Postkoms tariffavtale er blant de beste i bransjen.

– Mye av årsaken til at vi har vansker med å vinne fram i konkurransen denne gangen, skyldes nok at mange av disse rutene kjøres om natta. Og vi har en tariffavtale der vi ser differansen i pris mellom oss og de som er blitt tildelt ruter, øker med mange nattimer, sier Wold.

Han understreker at Posten selv vanligvis er fullt ut konkurransedyktige på denne type kjøring, men med mange nattimer er det en utfordring å være konkurransedyktige i forhold til andre på pris.

– Uansett er det ikke vilje i Postkom til å forringe lønns- og arbeidsvilkår, påpeker Wold.

Ny runde

Underveis i anbudsrunden dukket det opp et problem som har skapt noe uro i Postkom. Da rutene ble fordelt første gang - i juni - hadde posten vunnet ruta Bergen-Ålesund. Men et selskap/tilbyder klaget på tildelingskriterier. Dermed måtte Posten åpne hele anbudskonkurransen igjen.

I neste runde kom det inn et nytt tilbud på Bergen-Ålesund, som var lavere enn Postens pris. Dermed tapte Posten den eneste strekningen man vant i første runde.

– Ryddig anbud

Erling Wold synes anbudene har vært gjennomført på en ryddig måte.

Han minner om at Posten har satt hovedpostgangsstrekningene ut på anbud helt i mange. Men han liker ikke anbud.

– Jeg er ikke glad i anbud, og jeg skulle gjerne sett at vi kjørte alle strekningene selv, sier Wold. Ingen er vel glad i at arbeidsplassen blir anbudsutsatt med jevne mellomrom. Selv om vi ikke vant noe nå, tapte vi heller ingen ting, og vi må se på om vi kan gjøre noe annerledes for å «rekke opp» i kommende runder.

Posten kjører selv vel 70 prosent av alle strekningene som går med bil. Resten kjøres av eksterne.

Wold forteller at de lange rutene er attraktive, selv om de ofte går på natta.

– Mange som kjører disse rutene har fagbrev, og det er lavt sykefravær, sier Wold.

Annonse
Annonse