JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forhandlingsstart med LTL

I dag klokka 1200 startet Transportarbeiderforbundet forhandlingene med NHOs Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL). Fem tariffavtaler er omfattet av forhandlingene.

vegard.holm@lomedia.no

Det er tre havneavtaler som omfatter i underkant av 500 losse- og lastearbeidere: Rammeavtale om fastlønnssystem og Sør- og Nord-Norgeavtalen, i tillegg kommer Havnetariffen.

To avtaler for godsterminaler skal det også forhandles om. Disse omfatter om lag 2500 terminalarbeidere: Speditørtariffen og Schenkeravtalen.

Transportarbeiderforbundets krav for disse fem tariffavtalene ble overlevert LTL 18. april.

Stort sprik

NTFs 1. nestleder, Lars Johnsen, skal lede forhandlingene med LTL. Han sier det vil bli vanskelige forhandlinger.

- I speditørbransjen er det stort sprik mellom oss og LTL, forhandlingene vil nødvendigvis bli vanskelige her. Vi ønsker å stramme inn i arbeidstidsbestemmelsene, mens arbeidsgiverne ønsker mer fleksibilitet. Utfordringene er det nok av, men jeg håper jo på en forhandlingsløsning, sier Johnsen til Transportarbeideren.

Mange gordiske knuter

For havnetariffene er det ikke færre problemer, i følge Johnsen.

- Vi har lenge opplevd at NHO og LTL avviser alle våre krav til tariffavtaler. Det er en manglende aksept for den tariffavtalen vi har fra arbeidsgiverne. Vi trenger en klar avtale på at det er våre tariffavtaler som gjelder for losse- og lastearbeid i havnene.

Lars Johnsen sier havnearbeiderne står overfor trusler om at lønnsgarantibestemmelsen i tariffene skal sies opp. Denne gir en automatisk lønnsreguleringer hver 1. februar, seinest i år ga den kr. 7,48 i timelønn.

- Havneforhandlingene blir vanskelige, det er mange gordiske knuter vi må løse opp i. Men hvis begge parter gjør alt for å få til en forhandlingsløsning er alt mulig.

- Forhandlingene må tas på alvor. Det er kun gjennom forhandlinger vi kan få til løsninger som bransjen er tjent med. Å få pådytta en løsning av mekleren vil ikke løse bransjens problemer, sier 1. nestleder Lars Johnsen.

LTL-krav

For havneavtalene er det sentralt for LTL å innføre en bestemmelse om skiftarbeid. LTL ønsker også å sette ned utvalg for fastlønnshavnene for å gjennomgå de lokale tilpasningsavtalene.

Arbeidsgivernes krav til de to speditøravtalene dreier seg om fleksibilitet. Blant annet ønsker LTL å utvide muligheten for forskjøvet arbeidstid med tre timer, én time om morgenen (fra 0500) og to timer om kvelden (til 2100).

LTL vil også ha mulighet til å utføre arbeid mellom klokka 1400 på lørdag og mandag morra klokka 0600, uten at det må være lokal enighet mellom fagforening og bedrift.

Annonse
Annonse