JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Raskere jernbaneutbygging

– En mer klimavennlig transportsektor er nødvendig for nå forpliktelsen om at to tredeler av utslippene skal kuttes i Norge, uttaler regjeringen i sin klimamelding.

oystein@lomedia.no

– Skal vi være i nærheten av å nå målene må jernbanen bygges ut mye raskere enn hittil, mener forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Regjeringen varsler at InterCity-forbindelsen i det sentrale østlandsområdet skal bygges ut med forpliktende datoer for når de ulike strekningene står ferdige.

Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-23 legges fram neste vår, og skal være konkret på framdriften. NJF har sine innspill til NTP-en ferdig i disse dager.

– Investeringene må økes betraktelig. Vi går inn for et investeringsfond på 200 milliarder kroner i tiårsperioden. Fondet må være statlig, men pengene kan også komme fra bompenger, sier Brunborg.

I sine forslag til neste NTP kom etatene innen samferdsel med en oversikt over hva de får til hvis bevilgningene framover øker med 45 prosent, sammenliknet med dagens budsjett. Brunborg viser til en fersk utredning som konkluderer med at å fullføre utbygging av dobbeltspor i hele InterCity-triangelet Halden–Lillehammer–Skien koster 130 milliarder kroner.

– Da nytter det ikke med en økning på 45 prosent i forhold til dagens bevilgninger. Det utgjør cirka 70 milliarder over ti år, og man er kun halvveis med InterCity-satsingen. Dessuten er det ikke penger til å investere andre steder, sier forbundslederen.

I sin melding sier regjeringen at det også kommer en samlet strategi for gods i neste NTP. Strategien vil legge vekt på å overføre gods fra veg til sjø og bane, der dette tjener miljøet. I dag kommer 32 prosent av Norges samlede klimagassutslipp fra transportsektoren.

– For å få ned dette må det bygges dobbeltspor til Bergen og Trondheim, og andre strekninger må utbedres så jernbanen blir konkurransedyktig mot fly og bil på lengre distanser. Jernbane er eneste klimanøytrale transportmiddel, i tillegg til trikk og t-bane i byene. Utbyggingen må skje i et helt annet tempo enn nå. Når industrien er litt lunken til målene, er det jo mulig å bruke enda mer på å få transportsektoren til å redusere sine utslipp, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse

Flere saker

Annonse