JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krafttak for sykkelveier

For å få våre daglige transportetapper over på to hjul, krever fire stortingsrepresentanter fra Ap bedre og flere sykkelveier i bygd og by.

mari.valen@anb.no

Et krafttak for syklende i bygd og by kan både bedre folkehelsa og få ned utslippene av klimagasser fra transport, mener stortingsrepresentantene. Nå jobber firkløveret fra Arbeiderpartiet for å få et nasjonalt sykkelveiløft inn i den kommende nasjonale transportplanen.

– Fysisk aktivitet er ett av områdene vi må satse mest på framover for å bedre folkehelsa. Dessuten er det å la bilen stå bra for miljøet og vil redusere utslipp ev helseskadelige stoffer. Men for at flere skal sykle til jobb, skole og fritidsaktiviteter, må vi legge til rette for det, sier Jorodd Asphjell til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Les også: Advarer mot el-mopeder

Asphjell sitter i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, og sammen med Susanne Brattli i transport- og kommunikasjonskomiteen, Torstein Rudihagen i energi- og miljøkomiteen og Tove-Lise Torve i justiskomiteen, vil han gjøre norske bygder og byer mer sykkelvennlige med bedre og flere sykkelveier.

Først og fremst vil den selvutnevnte sykkelgruppen fra Ap ruste opp alle skoleveier i landet.

– Det er meningsløst at foreldre skal være nødt til å kjøre barna sine til skolen når det bare er snakk om noen kilometer. Nå må vi få kartlagt alle skoleveier i Norge for så å lage en strategi for å gjøre dem trygge for skoleelever, sier Torstein Rudihagen.

– Les også: Ta hensyn på veien

De syklet selv til jobben onsdag, i forbindelse med åpningen av «Sykle til jobben»-aksjonen ved Stortinget, og sier de fikk merke at veiene ikke er spesielt godt tilrettelagt for syklende.

– For at vi skal få våre daglige transportetapper over på to hjul, må det bli trafikksikkert, påpeker Tove-Lise Torve.

– Vi har blant annet for lite sammenhengende sykkelveier. Flere syklister og fotgjengere blir dessverre skadet eller drept i trafikken hvert år. Vi må gjøre det trygt å ferdes i trafikken, slik at folk flest velger å gå eller sykle, legger Susanne Brattli til.

– Les også: Kronprinsessen viser vei

Ap-politikerne peker på at det er en utfordring å få rustet opp sykkel- og skoleveier fordi det ofte da berører kommunale veier, fylkesveier og noen ganger riksveier. De mener derfor at løsningen må være at staten tar initiativet til sykkelveiløftet.

– Samtidig tror vi det kan være nødvendig å bruke økonomiske lokkemidler for å få kommuner og fylkeskommuner til å sette i gang med den nødvendige opprustningen raskere. I dag finnes det en tilskuddssordning for kollektivsatsing. Vi ønsker en liknende ordning for dem som satser på sykkelveier, sier Rudihaugen.

De har også som mål at alle som planlegger såkalte «bypakker» for trafikkløsninger, i tillegg må ha planer for de syklende. (ANB)

Annonse
Annonse