JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Diskuterte pilotstrid

Torsdag møtte pilotene statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet, for å legge fram sitt syn på arbeidsforholdene luftfarten.

Det var den politiske ledelse i departementet som tok initiativet til møtet med representanter for Norsk Flygerforbund og Parat Luftfart.

Nestleder Vegard Einan i fagforeningen Parat Luftfart ledet delegasjonen som møtte statssekretæren.

Einan sier det under møtet ikke ble gitt noen signaler om regjeringens syn på den pågående striden mellom Norwegian og selskapets piloter, en strid som i høy grad gjelder prinsipielle spørsmål, blant annet hvordan norsk arbeidsmarked skal reguleres.

– Les også: Norwegian-strid til arbeidsretten

Likevel sier Einan seg fornøyd med møtet.

– Et prisverdig initiativ fra statssekretæren, sier han til NTB.

Statssekretær Erik Lahnstein sier møtet ga nyttig informasjon om hva fagorganisasjonene mener om utviklingen i norsk og europeisk luftfart, og om norsk lovverk og myndighetenes rolle.

Forhandlingene brutt

Forhandlingene mellom Norwegian-pilotene og selskapet om ny tariffavtale ble nylig brutt, da Norwegian nektet å etterkomme pilotenes krav om at de såkalte kontraktspilotene skal få vilkår som er på linje med lovverket i landene de opererer fra.

Arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart har stevnet Parat og Norwegian Pilotforening inn for arbeidsretten, fordi arbeidsgiverorganisasjonen mener pilotenes krav i lønnsoppgjøret er ulovlig. Også YS omfattes av stevningen. Saken kommer opp i arbeidsretten 22. og 23 mai.

Samme jobb - dårligere vilkår

Kontraktspilotene gjør samme jobb som sine fast ansatte norske kolleger, men opererer med rammevilkår langt dårligere enn det som er vanlig i Norge. Både Norsk Flygerforbund og fagforeningen Parat mener praksisen er i strid med norsk lovverk, og bør forbys.

– Les også: Norwegian øker omsetningen

– Ryanair-praksis

Norwegians praksis er lik den Ryanair bruker i Norge. De har base på Rygge, med piloter som opererer fra Norge - men som reguleres under irsk lovverk.

Statssekretær Erik Lahnstein legger ikke skjul på at regjeringen kan komme til å involvere seg videre i saken, ifølge til nordlys.

Støtteerklæringer

Norwegian-pilotene fikk torsdag nok en støtteerklæring, denne gang fra AFS Norge, samarbeidsorganet for fagforeningene i SAS Norge.

– Sammen med pilotene i Norwegian tar vi avstand fra sosial dumping og ønsker å markere at vi står samlet i kampen for fast ansettelse og mot bruken av innleid, midlertidig arbeidskraft, heter det blant annet i støtteerklæringen.

– Les også: Avslappet om pilotkrav

Tidligere i uken fikk Parat Luftfart tilsvarende støtteerklæringer fra den YS-tilsluttede arbeidstakerorganisasjonen Negotia, og fra SAFE, som organiserer de ansatte i energisektoren. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse