Foran avgjørende veivalg
Veivalget mellom gassrør og LNG avgjør utviklingen i Barentshavet for flere tiår framover.
Det skal investeres for flere titalls milliarder kroner.
Utfallet av den intense dragkampen mellom rørtilhengere og dem som ønsker mer LNG-industri i Hammerfest vil trolig være klart før sommeren. Tidlig i juni møtes eierne av Snøhvit for å avgjøre om de skal gå videre med de såkalte Tog 2-planene. De går ut på å doble kapasiteten ved Melkøya, der Snøhvitgassen prosesseres og kjøles ned til flytende naturgass (LNG).
Raskere produksjon
– Med dagens løsning vil vi produsere på Snøhvit helt ut til 2040–2050. Vi ønsker å produsere Snøhvit raskere. Både fordi det gir bedre lønnsomhet og fordi at vi da kan frigjøre kapasitet til andre funn i Barentshavet, sier Statoils konserndirektør for Utvikling og Produksjon Norge, Øystein Michelsen, til NTB.
Støre-rør
Alternativet er å gjøre som utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslo på LOs nordområdekonferanse i Bodø i fjor høst – å forlenge dagens gassrørsystem fra Norskehavet og opp til Barentshavet. Tanken om et «Støre-rør» til Barentshavet ble først godt mottatt i nord. Men så meldte ettertanken seg.
– Hvis du bare skal ha et rør ned til Europa er det begrenset til ett marked. Med LNG står du friere til å levere der prisene er best. Vi mener også at et rør betyr en kraftig utsettelse på å ta gassen i bruk. Et gassrør til Barentshavet vil bety mange års forsinkelse. Vi mener også at et LNG-anlegg vil gi langt mer lokale ringvirkninger enn et rør, sier Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen.
– Les også: – Ingen framtidsdrøm
Olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) sier seg «forbauset» over diskusjonen som har oppstått. Overfor NTB understreker han at ressursene i havet er det viktigste.
– Jeg er overrasket over diskusjonen, fordi uansett hvilket alternativ som velges vil det bety store investeringer på land, sier Borten Moe.
Utfordringer
Han synes ikke debatten har tatt høyde for at økt kapasitet uansett innebærer et «enormt» potensial for ny aktivitet. I dag er kapasiteten for transport av gass ut av Barentshavet fylt på Melkøya.
– Da er egentlig insitamentet for å lete etter gass i Barentshavet forholdsvis lite fordi du uansett vil ha utfordringer knyttet til å få gassen fram til markedet. All erfaring fra norsk sokkel for øvrig, der man har hatt eksportløsninger, viser at det at kapasiteten finnes utløser en aktivitet, sier Borten Moe.
Ressurser først
Statoils konserndirektør tar det motsatte utgangspunktet.
– Historien på norsk sokkel viser at det alltid har vært ressursene som har kommet først, og at infrastrukturen har blitt etablert etter dette. Jeg tror i dette tilfellet at det vil bli krevende å etablere en infrastruktur som er til for noe som kanskje kan komme, sier Øystein Michelsen.
Under Barentshavkonferansen i Hammerfest i forrige uke minnet Ola Borten Moe om at det er langt mer enn Snøhvit-eiernes interesser som blir avgjørende.
– Vi skal velge løsninger på norsk sokkel ut fra hva vi tror skaper mest verdier for fellesskapet. Dette er med andre ord en beslutning som er større enn Snøhvit-lisensen, og som departementet kommer til å følge godt med på, sa Borten Moe i Hammerfest.
Pekte på rør
Styrelederen for den nordnorske leverandørsammenslutningen PetroArctic, Arvid Jensen, mener Ola Borten Moe langt på vei pekte på en rørløsning.
– Det kan bli en spesiell situasjon hvis lisensen vil ha LNG og ministeren går for et rør. Dette er et svært viktig strategisk valg der alternativene sannsynligvis kommer like godt ut økonomisk. Da må vi velge om Norge ensidig skal gjøre seg avhengig av et europeisk rørmarked med fallende priser, eller om vi skal ha fleksibiliteten som LNG gir. I en akselererende omskiftelig verden, kan ikke jeg se noen annet svar enn at vi må satse på LNG, sier Jensen til NTB. (ANB-NTB)
* Siden 2007 har Statoil ført i land gass fra Snøhvit til Melkøya utenfor Hammerfest. Her blir gassen skilt ut og kjølt ned i flytende form til såkalt LNG.
* Melkøya var det første eksportanlegget i Europa for LNG som fraktes ut med om lag 70 skipslaster i året.
* De opprinnelige reservene på Snøhvit er større enn man trodde. I tillegg er det gjort nye funn i nærheten som gjør det mulig å bygge et nytt LNG-anlegg på Melkøya - det såkalte Tog 2.
* Rørledningsselskapet Gassco foreslår å bygge en rørledning til Barentshavet, og fikk støtte fra Jonas Gahr Støre i fjor høst.
* Det er ikke påvist nok gass til både å fylle et gassrør og en ny LNG-fabrikk. Eierne av Snøhvit-lisensen skal avgjøre om de går videre med LNG-planene innen sommeren. (©NTB)
* Siden 2007 har Statoil ført i land gass fra Snøhvit til Melkøya utenfor Hammerfest. Her blir gassen skilt ut og kjølt ned i flytende form til såkalt LNG.
* Melkøya var det første eksportanlegget i Europa for LNG som fraktes ut med om lag 70 skipslaster i året.
* De opprinnelige reservene på Snøhvit er større enn man trodde. I tillegg er det gjort nye funn i nærheten som gjør det mulig å bygge et nytt LNG-anlegg på Melkøya - det såkalte Tog 2.
* Rørledningsselskapet Gassco foreslår å bygge en rørledning til Barentshavet, og fikk støtte fra Jonas Gahr Støre i fjor høst.
* Det er ikke påvist nok gass til både å fylle et gassrør og en ny LNG-fabrikk. Eierne av Snøhvit-lisensen skal avgjøre om de går videre med LNG-planene innen sommeren. (©NTB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin