JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spansk LO satser på økt turisme

Den spanske landsorganisasjonen UGT satser på økt turisme for å få fart på økonomien på Kanariøyene.

Kanariøyene er fortsatt blant nordmenns mest ettertraktede vinterreisemål, men denne vinteren er de spanske solskinnsøyene preget av økonomiske nedgangstider og høy arbeidsledighet. Finanskrisen og den konservative, spanske regjeringens brutale sparetiltak har ført til at mange kanariere går en beinhard vinter i møte.

Offisielt 28 % ledighet

UGT-sekretær José Yanes, ansvarlig for politiske institusjoner og koordinering av de eksterne områdene, sier at den kanariske regjeringens budsjettforslag for 2011 innebærer fire prosent kutt i offentlige stillinger. Det skjer samtidig med at ledigheten på de kanariske øyene er på toppnivå.

– Den meldte arbeidsløsheten på Kanariøyene ligger offisielt på 28,67 % ifølge tall for tredje kvartal 2010 fra det spanske, statistiske byrået. Det er mer enn 8 % høyere enn den gjennomsnittlige ledigheten i Spania. Samtidig er sysselsettingen bare på rundt 44 %, 4 % lavere enn landsgjennomsnittet, sier Yanis.

Turisme gir raske jobber

Han framholder at den eneste måten å redusere arbeidsløsheten på og sikre økonomisk vekst, er at regjeringen treffer tiltak for å stimulere økonomien, spesielt bedrifter innenfor turistsektoren.

– Turismen er den eneste økonomiske sektoren som kan skape nye jobber på kort sikt, og vi trenger løsninger på kort sikt, mener UGT-sekretæren.

For Kanariøyene med litt over to millioner innbyggere, er turismen en hovedinntektskilde. 72 % av bruttoinnlandsproduktet kommer fra turistsektoren. I toppårene 2007-08 har antall besøkende vært oppe i ti millioner, men siste år ble mange turister hjemme. Det er selvsagt at et bortfall på 10-20 % av turiststrømmen raskt merkes i form av tomme hotellsenger og tomme restaurantbord, konkurser og oppsigelser. Over 5.000 små og mellomstore bedrifter meldte oppbud i de ni første månedene i 2009. For inneværende år har man merket en forsiktig økning i turismen igjen, og i tredje kvartal var det også en beskjeden reduksjon i arbeidsledigheten.

Rekrutterer på fattighuset

Et av problemene med å satse ensidig på turisme er imidlertid at turistindustrien i stor grad rekrutterer nyansatte fra Andalucia, Spanias fattighus. De er ufaglærte, organiserer seg ikke og tar til takke med luselønninger som alternativ til å gå arbeidsløs hjemme. I tillegg pågår det en betydelig innvandring, delvis illegalt, fra Afrika.

Da er det heller ikke underlig at gjennomsnittslønningene på Kanariøyene ligger på bunnivå i Spania med 1.300 Euro (10.400 kroner) i måneden, og at kanarierne også har lengst arbeidstid. Turister flest opplever da også ofte at den samme kelneren som serverer en «nightcup» ved 23-tiden om kvelden er på plass igjen til frokost neste morgen.

Det er med andre ord betydelige sosiale og økonomiske problemer på Kanariøyene, men det er problemer som norske og andre turister merker lite til.

Annonse
Annonse