JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gjøvikbanen kan få dobbeltdekkere

Mange plattformer mellom Oslo S og Gjøvik er korte. En rimelig løsning for å utvide tilbudet kan bli å anskaffe toetasjes togsett.
Toetasjes tog er i bruk flere steder i Europa, som her i Berlin.

Toetasjes tog er i bruk flere steder i Europa, som her i Berlin.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Avtalen med Samferdselsdepartementet går ut i desember 2017. Nå har Jernbaneverket fått i oppdrag å utrede mindre, kortsiktige tiltak på infrastrukturen, og vurdere hva slags materiell som kan gi et bedre tilbud.

– Jeg synes det er litt stas at det løsner. Vi har trykket på ganske lenge, kommenterer administrerende direktør Erik Storhaug i NSB Gjøvikbanen AS.

Å sette inn Flirt gjør det nødvendig å forlenge plattformene på 9 av 22 stoppesteder. Derfor mener Jernbaneverket at dobbeltdekkere kan bli billigere enn ombygginger. NSB har planlagt å kjøpe inn tolv enkeltsett, hver med fem vogner, med levering i 2019. Dette er en økning sammenliknet med dagens materiell, og kan gi et noe bedre rutetilbud.

– Dette er på høy tid. Vi tror på konkrete tiltak som ikke vil koste all verden, men må også jobbe langsiktig, sier Storhaug til Oppland Arbeiderblad.

Ikke i planene

NSBs plan for innkjøp legger vekt på harmonisering av materiellet. De mener toetasjes vogner bryter denne strategien og kan bli kostbart. I avtaleperioden kjøres det ni 69-sett, anskaffet i 1983-1984, og oppgradert i 2005-2006. Et alternativ er å flytte 72-sett fra Jærbanen, og sette inn Flirt i Rogaland. Et bedre rutetilbud kan gi timesavganger Oslo-Gjøvik, samt lokalt mellom Oslo S og Hakadal med stopp på alle stasjoner. To ekstra avganger i rushtiden er også mulig.

Utbedringer

Nytt materiell og hyppigere avganger skaper behov for bedre strømforsyning på strekningen Jaren-Gjøvik, og flere kryssingsspor for å gjøre trafikken mindre sårbar for forsinkelser. I Nasjonal transportplan 2014-2023 ligger det ikke tiltak på infrastrukturen i første del av perioden. I handlingsplanen for samme periode skriver Jernbaneverket at det er behov for nærmere vurdering av tiltak og kostnader for en oppgradering.

I oppdraget fra Samferdselsdepartementet ligger også en vurdering av hva som skal kreves når det utlyses en ny konkurranse, og om Gjøvikbanen bør inngå i en større trafikkpakke på Østlandet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse