Gjøvikbanen kan få dobbeltdekkere
Mange plattformer mellom Oslo S og Gjøvik er korte. En rimelig løsning for å utvide tilbudet kan bli å anskaffe toetasjes togsett.
Toetasjes tog er i bruk flere steder i Europa, som her i Berlin.
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
Avtalen med Samferdselsdepartementet går ut i desember 2017. Nå har Jernbaneverket fått i oppdrag å utrede mindre, kortsiktige tiltak på infrastrukturen, og vurdere hva slags materiell som kan gi et bedre tilbud.
– Jeg synes det er litt stas at det løsner. Vi har trykket på ganske lenge, kommenterer administrerende direktør Erik Storhaug i NSB Gjøvikbanen AS.
Å sette inn Flirt gjør det nødvendig å forlenge plattformene på 9 av 22 stoppesteder. Derfor mener Jernbaneverket at dobbeltdekkere kan bli billigere enn ombygginger. NSB har planlagt å kjøpe inn tolv enkeltsett, hver med fem vogner, med levering i 2019. Dette er en økning sammenliknet med dagens materiell, og kan gi et noe bedre rutetilbud.
– Dette er på høy tid. Vi tror på konkrete tiltak som ikke vil koste all verden, men må også jobbe langsiktig, sier Storhaug til Oppland Arbeiderblad.
Ikke i planene
NSBs plan for innkjøp legger vekt på harmonisering av materiellet. De mener toetasjes vogner bryter denne strategien og kan bli kostbart. I avtaleperioden kjøres det ni 69-sett, anskaffet i 1983-1984, og oppgradert i 2005-2006. Et alternativ er å flytte 72-sett fra Jærbanen, og sette inn Flirt i Rogaland. Et bedre rutetilbud kan gi timesavganger Oslo-Gjøvik, samt lokalt mellom Oslo S og Hakadal med stopp på alle stasjoner. To ekstra avganger i rushtiden er også mulig.
Utbedringer
Nytt materiell og hyppigere avganger skaper behov for bedre strømforsyning på strekningen Jaren-Gjøvik, og flere kryssingsspor for å gjøre trafikken mindre sårbar for forsinkelser. I Nasjonal transportplan 2014-2023 ligger det ikke tiltak på infrastrukturen i første del av perioden. I handlingsplanen for samme periode skriver Jernbaneverket at det er behov for nærmere vurdering av tiltak og kostnader for en oppgradering.
I oppdraget fra Samferdselsdepartementet ligger også en vurdering av hva som skal kreves når det utlyses en ny konkurranse, og om Gjøvikbanen bør inngå i en større trafikkpakke på Østlandet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.