JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dronninger på veien

Alt tyder på at Mariann Lysaker og hennes medsøstre er best bak rattet, også som yrkessjåfører.



24.11.2010
11:09
16.12.2013 14:42

Kvinnfolk «ruler». Yrkessjåførene Anna, Mariann og Ingunn er enige: Jenter har mindre skader på bil og gods. Kvinner «ruler» på veiene.

Bare hver femte bilfører som mister livet i trafikken er en kvinne, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. UP-sjef Odd Reidar Humlegård mener at kvinner er bedre sjåfører enn menn. Transportbransjen mener at kvinner er like flinke, om ikke bedre enn menn.

– Det er ingen tvil om at både eldre og yngre kvinner er mer fornuftige og forstandige og bedre sjåfører, sier Humlegård.

Påstanden støttes av Torbjørn Stavdal, fagkonsulent i IF Skadeforsikring.

– I mine år som politimann og nå snart 22 år i IF har jeg enda ikke hatt storskader hvor kvinnelige storbilsjåfører er innblandet i våre statistikker. De kvinnelige yrkessjåførene kan nok ha vært innblandet i mindre skader – småbulking og ryggeuhell, sier Stavdal.

Kvinner kjører riktig. Dette til tross for at det finnes mange kvinnelige storbilsjåfører ute på veiene opplyser forsikringsmannen.

– Det jeg ser ute på veiene er at kvinnelige storbilsjåfører kjører veldig riktig – holder god avstand og kjører ikke fort. Jeg tror de har en meget stor grad av ansvarsfølelse og vil ikke bli utsatt for det vi kaller eneulykker – der det kjøres av veien eller velter.

Påstandene er som musikk i ørene til nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen.

Kvinner bedrer arbeidsmiljøet. – Det er godt å få bekreftet at kvinnelige yrkessjåfører er vel så flinke som menn. Vi ønsker flere kvinner i yrket, det vil bedre arbeidsmiljøene, sier Johnsen som også har følelsen av at menn for ofte vil vise muskler og hår på brystet, som igjen fører til feil kjøreteknikker.

Forbundet har også gjort tiltak for å øke andelen kvinner i yrket. Det kjøres rene kvinnekurs hvor det oppmuntres til at kvinner skal synliggjøre og kaste seg frampå. Johnsen ønsker kvinner fram på banen innen tillitsvalgtapparatet. Dette tror han kan være med å rekruttere flere kvinner til yrket.

Anna kjører 12-tonner. Morgenen er regntung over terminalen til Orkdal Transport, der Anna Kvadsheim allerede er i full gang med lastingen av varebilen. Hun kjører 12-tonner’en i dag. Favoritten Tore-bilen skal et annet sted. Anna kjører «lakseveien», gamle R 714 til Hitra, der oppdrettsanleggene ligger tett. Kombinasjonen som yrkessjåfør og alenemor med to gutter, gjør hverdagen til en utfordring. Guttene på 10 og 15 år har begge diagnoser, så Anna får hjelp hjemme for å sørge for at de kommer seg på skolen. Selv er hun i gang før halv sju om morra’n. I dag vil ikke yngstemann gå på skolen. Anna prøver å overtale ham. Bluetooth’en på øret, mobilen i lomma, mens hun lemper kasser rundt på pallene.

Veien er svingete, bratt og humpete. «Småskummelt» kaller Anna det. For litt siden var natteregnet frosset til is om morgenen. Annas bil har piggfrie vinterdekk. Om vinteren er veien stadig stengt, på grunn av trailere som har kjørt seg fast. I motsetning til dem, bruker ikke Anna GPS – hun foretrekker å bruke hodet. To madrasser ligger innerst i lasterommet, men ikke noe nummer finnes, og ingen adresse. Nærbutikken på Knarrlagsund vet råd. Kassadama har både navn og nummer på vedkommende. Lykken står den kjekke bi. Anna har sett på store biler siden hun var småjente. Hun visste at hun én dag skulle kjøre dem selv. Og hun har tenkt å holde seg på veien så lenge helsa holder.

«Kvinnfolk bak rattet» kaller de seg, en gjeng på over 160 damer. Yrkessjåførene samlet seg på Nettby og startet sitt eget fellesskap for jenter som kjører tung bil – på skuddårsdagen 29. februar 2008. Anna Kvadsheim og Pia Fritts var to av initiativtakerne til gruppa. Behovet for et eget diskusjonforum for felles problemstillinger, som mangel på toaletter, dusj og steder å stoppe med stor bil. Dessuten ønsker jentene å sette søkelyset på trafikksikkerhet og endre gamle motforestillinger mot kvinnelige sjåfører. Hvert år møtes de som kan på Transportmessa og deler ut blomster til den de mener har fortjent det. Målet er egen hjemmeside, og når Nettby legges ned, vil gruppa fortsette på Facebook.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.11.2010
11:09
16.12.2013 14:42



Mest lest

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Både kunder og taxisjåfører skal få best mulig service når Helai Sahil er på jobb ved kundesenteret til Norgestaxi AS.

Aslak Bodahl

Helai (24) ble arbeidsløs i koronaen. Så fikk hun en gladmelding fra Nav

Vekterstreiken

Vekterstreiken

Jan-Erik Østlie

Vekterne får ny lønn: Slik er avtalen

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

VELFORTJENT: – Veldig fint at kolleger over hele landet våknet til denne gladnyheten. 2020 har vært et år preget av mye hardt arbeid, smittefare, lange dager og omstilling, sier tillitsvalgt Mali Solvang (t.v.). Her sammen med kolleger fra Home Delivery-avdelingen på Hamar-terminalen.

Alf Ragnar Olsen

Alle postansatte får 5000 kroner i «korona-bonus»

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

FORHANDLET IGJEN: HK-leder Christopher Beckham og Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel har forhandlet om vilkårene for de ansatte som er omfattet av Handeloverenskomsten. Bildet ble tatt da avtalen første gang ble inngått i juni i år.

Ylva Seiff Berge

Deltidsansatte i varehandelen får bedre vilkår

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

NYTT KUTT: Budsjettavtalen fir nye kutt i statsforvaltninga, noe NTL-leder Kjersti Barsok og LO Stat-leder Egil André Aas advarer sterkt mot.

Anders Hauge-Eltvik / Ole Palmstrøm

Regjeringa øker kuttene i staten: – Prioriterer snus foran bedre velferd

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Regjeringen foreslår å heve aldersgrensen for statlige ansatte fra 70 til 72 år

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

Jan-Erik Østlie

Dette skjedde i vekterstreiken den siste uka

Eirik Dahl Viggen

Ansatte frykter regjeringen vingeklipper Husbanken: – Et nytt lavmål

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten


Flere saker