Dronninger på veien
Alt tyder på at Mariann Lysaker og hennes medsøstre er best bak rattet, også som yrkessjåfører.
Kvinnfolk «ruler». Yrkessjåførene Anna, Mariann og Ingunn er enige: Jenter har mindre skader på bil og gods. Kvinner «ruler» på veiene.
Bare hver femte bilfører som mister livet i trafikken er en kvinne, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. UP-sjef Odd Reidar Humlegård mener at kvinner er bedre sjåfører enn menn. Transportbransjen mener at kvinner er like flinke, om ikke bedre enn menn.
– Det er ingen tvil om at både eldre og yngre kvinner er mer fornuftige og forstandige og bedre sjåfører, sier Humlegård.
Påstanden støttes av Torbjørn Stavdal, fagkonsulent i IF Skadeforsikring.
– I mine år som politimann og nå snart 22 år i IF har jeg enda ikke hatt storskader hvor kvinnelige storbilsjåfører er innblandet i våre statistikker. De kvinnelige yrkessjåførene kan nok ha vært innblandet i mindre skader – småbulking og ryggeuhell, sier Stavdal.
Kvinner kjører riktig. Dette til tross for at det finnes mange kvinnelige storbilsjåfører ute på veiene opplyser forsikringsmannen.
– Det jeg ser ute på veiene er at kvinnelige storbilsjåfører kjører veldig riktig – holder god avstand og kjører ikke fort. Jeg tror de har en meget stor grad av ansvarsfølelse og vil ikke bli utsatt for det vi kaller eneulykker – der det kjøres av veien eller velter.
Påstandene er som musikk i ørene til nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen.
Kvinner bedrer arbeidsmiljøet. – Det er godt å få bekreftet at kvinnelige yrkessjåfører er vel så flinke som menn. Vi ønsker flere kvinner i yrket, det vil bedre arbeidsmiljøene, sier Johnsen som også har følelsen av at menn for ofte vil vise muskler og hår på brystet, som igjen fører til feil kjøreteknikker.
Forbundet har også gjort tiltak for å øke andelen kvinner i yrket. Det kjøres rene kvinnekurs hvor det oppmuntres til at kvinner skal synliggjøre og kaste seg frampå. Johnsen ønsker kvinner fram på banen innen tillitsvalgtapparatet. Dette tror han kan være med å rekruttere flere kvinner til yrket.
Anna kjører 12-tonner. Morgenen er regntung over terminalen til Orkdal Transport, der Anna Kvadsheim allerede er i full gang med lastingen av varebilen. Hun kjører 12-tonner’en i dag. Favoritten Tore-bilen skal et annet sted. Anna kjører «lakseveien», gamle R 714 til Hitra, der oppdrettsanleggene ligger tett. Kombinasjonen som yrkessjåfør og alenemor med to gutter, gjør hverdagen til en utfordring. Guttene på 10 og 15 år har begge diagnoser, så Anna får hjelp hjemme for å sørge for at de kommer seg på skolen. Selv er hun i gang før halv sju om morra’n. I dag vil ikke yngstemann gå på skolen. Anna prøver å overtale ham. Bluetooth’en på øret, mobilen i lomma, mens hun lemper kasser rundt på pallene.
Veien er svingete, bratt og humpete. «Småskummelt» kaller Anna det. For litt siden var natteregnet frosset til is om morgenen. Annas bil har piggfrie vinterdekk. Om vinteren er veien stadig stengt, på grunn av trailere som har kjørt seg fast. I motsetning til dem, bruker ikke Anna GPS – hun foretrekker å bruke hodet. To madrasser ligger innerst i lasterommet, men ikke noe nummer finnes, og ingen adresse. Nærbutikken på Knarrlagsund vet råd. Kassadama har både navn og nummer på vedkommende. Lykken står den kjekke bi. Anna har sett på store biler siden hun var småjente. Hun visste at hun én dag skulle kjøre dem selv. Og hun har tenkt å holde seg på veien så lenge helsa holder.
«Kvinnfolk bak rattet» kaller de seg, en gjeng på over 160 damer. Yrkessjåførene samlet seg på Nettby og startet sitt eget fellesskap for jenter som kjører tung bil – på skuddårsdagen 29. februar 2008. Anna Kvadsheim og Pia Fritts var to av initiativtakerne til gruppa. Behovet for et eget diskusjonforum for felles problemstillinger, som mangel på toaletter, dusj og steder å stoppe med stor bil. Dessuten ønsker jentene å sette søkelyset på trafikksikkerhet og endre gamle motforestillinger mot kvinnelige sjåfører. Hvert år møtes de som kan på Transportmessa og deler ut blomster til den de mener har fortjent det. Målet er egen hjemmeside, og når Nettby legges ned, vil gruppa fortsette på Facebook.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin