JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forhandlingene i gang for godssjåførene

- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge, sier godsbilsjåfør Kåre Holsæter forut for tarifforhandlingene.


02.05.2012
15:15
16.12.2013 19:04

vegard.holm@lomedia.no

Transportarbeiderforbundet startet i dag forhandlinger om godsavtalen med NHO Transport og Norges Lastebileierforbund. Også Yrkestrafikkforbundet er med i forhandlingene. Forhandlingene er planlagt gjennomført over tre dager, og skal være avsluttet fredag. Forhandlingsleder er NTFs 1. nestleder Lars Johnsen.

Nytt lønnssystem

Hovedkravet i forhandlingene er et nytt lønnssystem som skal være knyttet til arbeidet tid, altså kjøretid og annet arbeid. I tillegg skal sjåføren ha en godtgjørelse for den tid han er borte fra hjemmet. Dagens langtransportavtale er basert på en gjennomgående timelønn 24 timer i døgnet så lenge sjåføren er på jobb. Samt et tillegg per kjørte kilometer.

Det kreves også ubekvemstillegg for å jobbe kveld og natt, på samme måte som andre arbeidstakere innen transportnæringen.

- Dette blir ikke et enkelt tariffoppgjør. Det vanskeligste blir å få til et lønnssystem som vil gi langtransportsjåførene en reell lønn i forhold til det de faktisk jobber og en kompensasjon for å være på landeveien i flere dager av gangen, sa 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, da kravene ble overlevert.

En rutinert gjeng

Transportarbeideren treffer medlemmene i Transportarbeiderforbundets bransjeråd rett forut for forhandlingsstart onsdag 2. mai klokka 1300. Det er disse som til slutt vil anbefale eller forkaste et forslag til ny tariffavtale.

Trygt kan vi konstatere bransjerådet ikke akkurat er noviser i faget. Til sammen har de vært 125 år på landeveien. Dagfinn Evensen har lengst fartstid med 37 år, nybegynneren er Nils Bjarte Sæle med sine 11 små år på landeveien. Kåre Holsæter har kjørt i 32 år, mens Finn Harald Martinussen er gjennomsnittsmannen med 25 år bak rattet. Sistemann er John Olav Øyangen med 20 år som sjåfør.

Ny tariffavtale

Finn Harald Martinussen, som er leder av bransjerådet, forteller at det lenge har vært samtaler med arbeidsgiverne i NHO og NLF for å få på plass en ny tariffavtale med en reell minstelønnsavtale.

- Vi ønsker en tariffavtale lik det som er realitetene i bransjen. Kravet vårt om nytt lønnssystem er ikke langt fra det som praktiseres i bransjen. Og vi trenger arbeidstidsordninger som gir oss mulighet til færre overnattingsdøgn og mer tid hjemme, sier Martinussen.

Han sier arbeidsgiverne vil ha økt fleksibilitet, mens kravene fra forbundet står på tre bein: 1. Lønnssystem og lønn. 2. Arbeidstid. 3. Mer sikker transport.

Må vi så må vi

Nestleder Kåre Holsæter i bransjerådet, gir bransjen en siste sjanse.

- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge. Dette er kanskje siste sjanse vi har til å beholde en godsbransje i Norge, sier Holsæter.

- Det er mange som trives i bransjen. Det er en livsstil, men vi har også vår yrkesstolthet. Nå må vi stå samla, og må vi så må vi streike.

Lønna er bøygen

Dagfinn Evensen er den med flest år på landeveien. Han synes det er skremmende at godt etablerte bedrifter må slippe opp på kravene, slik at mindre trygge arbeidsplasser blir skapt for år framover.

- Det er vanskelig å unngå det samme som skjedde tidligere skjedde med sjøfolkene, der arbeidsplassene ble overtatt av utlendinger. Jeg er redd for at dette utvikler seg videre. Mange av de norske transportørene skjønner dette, og har opparbeida seg markeder i Europa, sier Evensen.

Han tror lønna vil være bøygen. Samtidig vil det være en bærebjelke for hele næringa å få til en ny tariffavtale.

- Vi må være solidariske, kravene vi stiller vil hjelpe næringa som helhet. Forhandlingene vil dreie seg mye om arbeidstid, og vi vil ha betaling for å være så fleksible som vi er, sier Evensen.

02.05.2012
15:15
16.12.2013 19:04



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker