Forhandlingene i gang for godssjåførene
- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge, sier godsbilsjåfør Kåre Holsæter forut for tarifforhandlingene.
vegard.holm@lomedia.no
Transportarbeiderforbundet startet i dag forhandlinger om godsavtalen med NHO Transport og Norges Lastebileierforbund. Også Yrkestrafikkforbundet er med i forhandlingene. Forhandlingene er planlagt gjennomført over tre dager, og skal være avsluttet fredag. Forhandlingsleder er NTFs 1. nestleder Lars Johnsen.
Nytt lønnssystem
Hovedkravet i forhandlingene er et nytt lønnssystem som skal være knyttet til arbeidet tid, altså kjøretid og annet arbeid. I tillegg skal sjåføren ha en godtgjørelse for den tid han er borte fra hjemmet. Dagens langtransportavtale er basert på en gjennomgående timelønn 24 timer i døgnet så lenge sjåføren er på jobb. Samt et tillegg per kjørte kilometer.
Det kreves også ubekvemstillegg for å jobbe kveld og natt, på samme måte som andre arbeidstakere innen transportnæringen.
- Dette blir ikke et enkelt tariffoppgjør. Det vanskeligste blir å få til et lønnssystem som vil gi langtransportsjåførene en reell lønn i forhold til det de faktisk jobber og en kompensasjon for å være på landeveien i flere dager av gangen, sa 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, da kravene ble overlevert.
En rutinert gjeng
Transportarbeideren treffer medlemmene i Transportarbeiderforbundets bransjeråd rett forut for forhandlingsstart onsdag 2. mai klokka 1300. Det er disse som til slutt vil anbefale eller forkaste et forslag til ny tariffavtale.
Trygt kan vi konstatere bransjerådet ikke akkurat er noviser i faget. Til sammen har de vært 125 år på landeveien. Dagfinn Evensen har lengst fartstid med 37 år, nybegynneren er Nils Bjarte Sæle med sine 11 små år på landeveien. Kåre Holsæter har kjørt i 32 år, mens Finn Harald Martinussen er gjennomsnittsmannen med 25 år bak rattet. Sistemann er John Olav Øyangen med 20 år som sjåfør.
Ny tariffavtale
Finn Harald Martinussen, som er leder av bransjerådet, forteller at det lenge har vært samtaler med arbeidsgiverne i NHO og NLF for å få på plass en ny tariffavtale med en reell minstelønnsavtale.
- Vi ønsker en tariffavtale lik det som er realitetene i bransjen. Kravet vårt om nytt lønnssystem er ikke langt fra det som praktiseres i bransjen. Og vi trenger arbeidstidsordninger som gir oss mulighet til færre overnattingsdøgn og mer tid hjemme, sier Martinussen.
Han sier arbeidsgiverne vil ha økt fleksibilitet, mens kravene fra forbundet står på tre bein: 1. Lønnssystem og lønn. 2. Arbeidstid. 3. Mer sikker transport.
Må vi så må vi
Nestleder Kåre Holsæter i bransjerådet, gir bransjen en siste sjanse.
- Vi er faktisk nødt til å få gjennomslag for kravene våre, ellers vil næringa bli marginalisert i Norge. Dette er kanskje siste sjanse vi har til å beholde en godsbransje i Norge, sier Holsæter.
- Det er mange som trives i bransjen. Det er en livsstil, men vi har også vår yrkesstolthet. Nå må vi stå samla, og må vi så må vi streike.
Lønna er bøygen
Dagfinn Evensen er den med flest år på landeveien. Han synes det er skremmende at godt etablerte bedrifter må slippe opp på kravene, slik at mindre trygge arbeidsplasser blir skapt for år framover.
- Det er vanskelig å unngå det samme som skjedde tidligere skjedde med sjøfolkene, der arbeidsplassene ble overtatt av utlendinger. Jeg er redd for at dette utvikler seg videre. Mange av de norske transportørene skjønner dette, og har opparbeida seg markeder i Europa, sier Evensen.
Han tror lønna vil være bøygen. Samtidig vil det være en bærebjelke for hele næringa å få til en ny tariffavtale.
- Vi må være solidariske, kravene vi stiller vil hjelpe næringa som helhet. Forhandlingene vil dreie seg mye om arbeidstid, og vi vil ha betaling for å være så fleksible som vi er, sier Evensen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo