JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil slå sammen LO-forbund

Tre LO-forbund ønsker å slå seg sammen for å oppnå mer makt innad i LO.

bjorn.erik.dahl@anb.no

De tre LO-forbundene Postkom, Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Transportarbeiderforbund vurderer å slå seg sammen. I stedet for å være tre små, vil et slikt forbund kunne bli mellomstort og samle om lag 70.000 medlemmer.

Forbundsleder Odd Christian Øverland i Postkom sier til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) at det er flere årsaker til at man ønsker å slå seg sammen.

Kjøttvekt og tariff

– Kjøttvekta betyr en del i LO, men vel så viktig er at vi er tre forbund som begynner å grense mot hverandre tariffmessig, for eksempel transport og post i det nye Bring-systemet. Slike konflikter burde være unødvendige. En sammenslåing gjør at vi kan framstå med større tyngde mot både konsern, andre arbeidsgivere og innad i LO, sier Øverland til ANB.

Enda bredere sammenslåingsplaner mellom sju forbund strandet for fem år siden. Øverland var den gangen skeptisk til at alliansen var for bred, og han stiller et lite spørsmålstegn ved om den er for lite bred denne gangen.

Forbundsleder Erna Hagensen i Norsk Arbeidsmandsforbund understreker at man er tidlig i prosessen, men hun ville sette pris på å kunne få mer makt i LO.

– Det er makta som rår i LO, og med store forbund som Fellesforbundet og Fagforbundet er det alltids en demokratisk fare for de små, sier Hagensen til ANB.

Små og store

– Vi har jo en transportdel hos alle tre som nå møter hverandre blant annet tariffmessig, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund.

– Det er øvrige likheter mellom forbundene, og disse elementene er i seg selv god nok grunn i seg selv. Dessuten trenger vi et forbund i LO som er stort nok til å kunne flytte på et flertall. Ofte har de store og de små felles interesser, men noen ganger er det motsatt. Jeg er heller ikke mot frontfagsmodellen, men det er flere enn den tradisjonelle eksportindustrien som handler med utlandet, både varehandel og service, sier Hansen.

Man er kommet så langt i arbeidet i det nå skal ansettes en ekstern prosjektleder som skal drive prosjektet i havn. (ANB)

Annonse
Annonse