JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det skal kule te en trønder i Japan

Japan er rene paradiset for togelskere. Med et Japan Rail Pass kan du reise hvor du vil og med nesten alle Shinkansentog du vil.


30.11.2010
10:45
16.12.2013 14:46

nina.hanssen@lomedia.no

Få minutter etter landing på Narita flyplass validerer jeg JR-passet fra Norge og bestiller plassbillett på Ekspressen til Tokyo. Det grønne reisepasset gir meg fleksibilitet og mulighet til å realisere noen togdrømmer jeg har hatt. Spesielt frister det å reise med det lynraske Shinkansen som kan komme opp i en fart på opptil 300 km/timen og som man kan stille klokka etter fordi de er så presise. Shinkansen betyr bokstavelig talt «Ny stamlinje» og henspiller derfor strengt tatt bare på sporene, mens selve togene offisielt bare kalles superekspress. Likevel refereres Shinkansen til som et nettverk av høyhastighetstog i Japan drevet av JR.

Arigato

Etter at den opprinnelige T?kaid? Shinkansen åpnet i 1964 med en hastighet på 210 km/t, er nettverket blitt utvidet slik at det binder sammen de fleste store byene på øyene som Japan består av. En togstrekning som tilsvarer Oslo-Trondheim, nemlig Tokyo-Kyoto, tar rundt 2 timer og 21 minutter. Men i dag skal jeg bare til Tokyo.

– Welcome on board on Narita Express. Next stop is Tokyo, forteller den blide uniformerte togvertinnen som nettopp har servert grønn te og bukker høflig.

– Arigato, repliserer jeg og smiler.

Takk, er foreløpig det eneste jeg kan på japansk, men det skal vise seg å være et nyttig ord. Narita flyplass ligger nesten 7 mil fra den japanske hovedstaden. Før togvertinnen forlater kupeen stanser hun og bukker høflig en gang til.

Smeltedigelen Tokyo

Utenfor togvinduet blir bygningene stadig høyere, og jungelen av lysende reklameskilt vokser. Så ankommer vi en av verdens mest travleste og uoversiktelige jernbanestasjoner. Særlig hvis du ikke kan lese japansk. Tokyo Stasjon ligger nær keiserens palass og Ginza distriktet. Det kryr av travle mennesker her som haster fra sted til sted. Noen løper rundt i dress, mens andre smyger seg rundt i kimono. Noen rockete unger med ring i nesa, rosa hår og hippe klær med Manga-figurer slentrer fordi. Men det er få turister her. Da jeg prøver å spørre om utgangen, føler jeg meg temmelig ”Lost in translation” og havner stadig vekk på feil sted. Etter en stund er jeg ute. Flere hundre bygningsarbeidere er tilbake fra lunsj og går til byggeplassen der de holder til. Stasjonen ble åpnet i 1914, men i disse dager foregår en gjenoppbygging av den originale bygningen som sto her.

Shinkansen eller fly?

Jeg tester ut Tokyo Metro system og har lyst til å prøve monorail som kan minne om Speedmonster på fornøyelsesparken Tusenfryd. Jeg lener meg over i svingene, men det er ingen her som ser ut til å bry seg om at toget henger skrått. Her sitter det alvorstyngede, dresskledde menn med eller uten munnbind på vei til eller fra jobb. Flere LO-tillitsvalgte fra Norge er også på vei til jobb her i Japan akkurat nå. Fagforbundets Stein Guldbrandsen og Jan Davidsen hopper på Shinkansen i Tokyo, mens resten av delegasjonen flyr til UNIs verdenskongress i Nagasaki. Byen som amerikanerne bombet for 65 år siden ligger nordvest på en av de 3 900 japanske øyene. I Nagasaki er det trikken som gjelder. Etter kongressen som samler 2000 delegater fra hele verden har jeg ambisjoner om å reise Nagasaki-Kyoto-Nagasaki med kuletoget.

Hakana-Hiroshima

Noen dager etter tropper jeg derfor opp på Nagasaki jernbanestasjon på jakt etter den unike Skinkansen-opplevelsen. Nå kan jeg ikke vente lenger. Stein Gulbrandsen og andre togentusiaster har overbevist meg. Shinkansen må bare oppleves mens jeg er i Japan. Nå gjelder det bare å finne riktig spor.

Jeg holder opp JR-passet foran en av de mange stasjonsbetjentene i JR-uniform og bukker dypt.

– Shinkansen? Kyoto? Tokyo?

Mannen virker forundret, men peker ivrig på plattformen der det står et tog klart til å kjøre.

– Hakata, sier han.

– Arigata, svarer jeg og stiger om bord i Kamone nr 16 på vei til Hakata. Selv om jeg ennå ikke er på Shinkansen, føler jeg meg midt i eventyret der vi suser avgårde forbi appelsinbusker og andre frodige frukt- og blomsterhager og vakker natur.

I ekstase

Japan eller menneskene her er ikke som noe annet land jeg har vært i. Det er ikke togmaten som serveres om bord heller. Men for en Sushi-elsker, smaker frokosten utmerket på toget denne morgenen. Jeg noterer at vi stanser påTara stasjon og er på vei mot Yamaguchi. Men synes det er merkelig stille i togvogna selv om vi kjører fort. På endestasjonen glemmer jeg å reservere sete og samtidig sjekke hvilket Shinkansen-tog jeg nå er på vei inn i. Men da jeg ser det spesielle lyntoget med kuleform suse innover til plattformen, er jeg nærmest i ekstase.

Øyeblikket jeg hadde lengtet sånn etter er her. Navnet kuletog er en bokstavelig oversettelse av det japanske begrepet Dangan Ressha og henviser både til utseende og hastigheten på toget.

Okkuperer to seter

To minutter etter stiger passasjerene om bord. Jeg svever inn døra, forundres over at det både er herre og dame-toalett, et bad og et eget røykerom om bord før jeg dumper ned i et sete i kupeen som mest minner om en fly-kabin.

– Yes we can, sier jeg høyt for meg selv og okkuperer to seter i min egen lille cockpit på kuletoget. Ingen svarer meg. Jeg nyter hvert sekund og blir lykkelig da en togvertinne tilbyr svart, varm kaffe. Overivrig over å være om bord i et ekte Shinkansentog, kjøper jeg likegodt en miniatyr-shinkansen til de der hjemme.

Først i verden

Japan var faktisk det første landet som bygget jernbanelinjer for høyhastighetstog. På grunn av alle fjellene bestod det eksisterende nettverket av smalspor på 1067 mm, som tok omveier og som ikke kunne tilpasses høyere hastigheter. Det var i midten av 1950-årene at jernbanemyndighetene bestemte seg for å ta en ny kikk på Shinkansen-prosjektet. Byggingen av den første ruta mellom Tokyo og Osaka ble påbegynt i 1959. Mye av byggingen ble finansiert gjennom et lån på 80 millioner dollar fra Verdensbanken. T?kaid? Shinkansen åpnet i1964 i forbindelse med sommer-OL i Tokyo. Over 100 millioner mennesker valgte å prøve Shinkansen de første tre månedene og i 1976 hadde en milliard passasjerer reist med toget.

På superekspressen

Flyfølelsen vedvarer da det smeller for ørene i det toget speeder opp. Fortsatt er det helt stille i vogna. Snart er vi oppe i 300 km/timen, men slakker litt ned når vi kjører i tuneller. Det er rent og pent overalt i toget. Jeg drømmer meg langt bort og skvetter da en familie med små barn lurer på om jeg har satt meg på feil plass?

Jeg flytter noen seter bort, men begynner å ane at jeg kanskje ikke burde vært på akkurat dette toget. Snart er konduktøren her og studerer mitt jernbanepass. Han rister oppgitt på hodet, men snakker ikke engelsk.

– Liid this, sier han og peker på det som står med liten skrift på JR-passet. Han vil jeg skal lese. ”Denne billetten gjelder IKKE på Nozumi” OPS. Jeg sitter faktisk på superekspressen Nozumi.

- YOU OUT IN HIROSHIMA, sier han. Det høres ut som en dødsdom, og jeg føler meg flau. Konduktøren er ikke sint og gir meg en lapp med hvilke Shinkansen jeg kan ta for å komme fram til Kyoto. Først må jeg over på Hikari Shinkansen til Shin-Osaka og deretter til Kyoto.

- Arigato, sier jeg og bøyer meg ned enda en gang.

Sterkt møte med Hiroshima

Hiroshima er et bra mål for min lille utflukt. De grønnkledde åsene rundt byen overrasker meg. Det er 65 år siden atombomben ble sluppet fra det amerikanske bombeflyet Enola Gray og minst 120 000 mennesker av direkte dødelig stråling, brannskader og skader av fallende og flyvende gjenstander. Over noe tid døde rundt dobbelt så mange sivile av senskader. Det prikker i kinnene og det er som om jeg ennå kjenner strålingen da trikken stanser på ground Zero. Jeg betaler 150 yen til sjåføren før jeg begir meg på en historisk vandring i helvete. Det er ikke lett å holde tårene tilbake når jeg ser alle skoleklassene og kunstnerne som står ved a-bombedomen. Det er det eneste som står igjen etter A-bomben. Kroppen er fylt av tanker og følelser da jeg igjen står på togperrongen i Hiroshima. Denne gangen har jeg sikret meg plassbilletter. Først i vogn 5 plass 15D i Hikari-Shinansen 256 til Hakata og deretter på sete 3C på Kamome 39 helt fram til Nagasaki.

Pinlig nøyaktig

Toget kjører inn på perrongen og kjører pinlig nøyaktig ut etter rutetabellen. I 2003 rapporterte JR Central at Shinkansens gjennomsnittlige ankomstid var innen en margin på seks sekunder i forhold til tidtabellen. Dette inkluderer alle naturlige og menneskelige uhell og feil og ble regnet ut basert på alle de 160 000 turene som Shinkansen hadde gjennomført. Den tidligere rekorden var fra 1997 og var på 18 sekunder. Året etter feiret Japan 40 år med høyhastighetstog med over 6 milliarder passasjerer. De feiret også at det ikke hadde vært noen passasjerskader på grunn av avsporing eller kollisjoner (inkludert jordskjelv og tyfoner).

Jeg har lest mange bøker av Haruki Murakami under Japan-oppholdet. En av dem handler om jordskjelvet ved Kobe i 1995 der det også gikk hardt utover jernbanen.

Konduktøren, som overraskende kan litt engelsk, forsikrer meg om at Shinkansen er veldig trygt. Etter Kobe-jordskjelvet ble et spesielt varslingssystem installert i togene. Oppstår det et jordskjelv skal systemet varsle vibrasjonene tidlig og automatisk stanse togene.

Søt søvn

De fleste skader og uhell har faktisk skjedd fordi passasjerer blir klemt i døra og hopper raskt av Shinkansen for å ta siste togstrekning tilbake til Nagasaki:Ky?sh? Shinkansen-ruten med Hikari.

En ung japansk student slår seg ned med en bok i nabosetet. Jeg slokner.

Tid for nye drømmer.

30.11.2010
10:45
16.12.2013 14:46



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker