JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i asfalt

BNL ville ikke gå med på å lage en sentral rammeavtale for innarbeidelse av arbeidstid for å unngå permitteringer. Dermed ble det brudd i forhandlingene om asfaltarbeid og veivedlikehold torsdag 3. mai.

ane.borrud@lomedia.no

Etter at Nav skjerpet tolkningen av regelverket rundt dagpenger ved permitteringer, mistet mange asfaltarbeidere inntekt ved sesongpermitteringer. Derfor var ett av hovedkravene ved årets tariffoppgjør at det skulle lages en sentral rammeavtale om tidbank.

– Kravet om tidbank går ut på at de ansatte kan opparbeide tid i asfaltsesongen, da det er mye overtid, og ta det ut i perioder når det er vanskelig å finne oppdrag. Målet er å unngå permitteringer, forklarer forhandlingsleder for Norsk Arbeidsmandsforbund, Helge Haukeland.

Asfalt- og veivedlikehold er en bransje med store sesongvariasjoner.

– Men selv om det er mye overtid i sesongen, så er det ikke lett for noen å gå flere måneder uten lønn, sier Haukeland.

Kravet fra Arbeidsmandsforbundet og Fellesforbundet – som også er part i avtalen - var en sentral rammeavtale om tidbank, og at bedriftene skulle gjøre lokale avtaler i tillegg.

– Enkelte av Fellesforbundets medlemmer har vært permittert opptil fire måneder uten godtgjørelse, og det er dette vi ønsker å unngå, sier Fellesforbundets forhandlingsleder, Jan Ørnevik.

Nei fra BNL

Ifølge Ørnevik ville ikke BNL (Byggenæringens Landsforening) gå med på en rammeavtale i det hele tatt.

– Arbeidsgiverne mener slike avtaler kan inngås lokalt, mens forbundene altså ønsker en sentral rammeavtale, sier han i en uttalelse.

Helge Haukeland har samme oppfatning.

– Jeg oppfattet det som om BNL prinsipielt var imot rammeavtalen, og vi kom ikke så langt som til konkrete forhandlinger om dette. Derfor brøt vi forhandlingene, og tar det videre hos Riksmekleren, sier han.

Han understreker at målet er å komme fram til en løsning. Men både Fellesforbundet og Arbeidsmandsforbundet har i dag sendt varsel om plassfratredelse for sine medlemmer.

– Dersom det blir streik, så er det historisk. Det er ingen hos oss som kan huske at det har vært streik på denne overenskomsten i forbundsvist oppgjør tidligere, forteller Haukeland.

Tror ikke på drahjelp

– Satser dere på å få hjelp fra myndighetene, for eksempel ved endringer i permitteringsregelverket?

– Nei, det er ikke noe som tyder på at Arbeidsdepartementet vil endre regelverket for dagpenger ved permitteringer. Dette må partene selv finne ut av, mener forhandlingslederen for Arbeidsmandsforbundet.

Hanne Bjurstrøm har bebudet en gjennomgang av praktiseringen av permitteringsreglene, etter at både Arbeidsmandsforbundet og Fellesforbundet har kommet med innvendinger mot at sesongarbeider blir gående i mange måneder uten inntekt.

– Vi venter nå på denne gjennomgangen. Men selv om det hadde vært fint om den var på plass før meklingen starter, så har vi ikke noen forventninger om dette, sier Haukeland.

Meklingen blir sannsynligvis i uke 22

Norsk Arbeidsmandsforbund har om lag 1400 medlemmer på overenskomsten, hvorav halvparten er knyttet til Mesta.

Fellesforbundet har 350 medlemmer fordelt på to bedrifter på denne overenskomsten. Bedriftene er NCC Roads As og Leminkäinen AS som begge er landsomfattende bedrifter.

Annonse

Flere saker

Annonse

Norsk Arbeidsmandsforbund har om lag 1400 medlemmer på overenskomsten, hvorav halvparten er knyttet til Mesta.

Fellesforbundet har 350 medlemmer fordelt på to bedrifter på denne overenskomsten. Bedriftene er NCC Roads As og Leminkäinen AS som begge er landsomfattende bedrifter.