JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Tschudi var sentral

Senteret for nordområdelogistikk ble opprettet på initiativ fra Felix Tschudi.

Det opplyste Rederiforbundets direktør Sturla Henriksen under stortingshøringen mandag.

Henriksen beskrev Tschudi som «svært sentral» i prosjektet, men avviste at han kjente til vennskapsforholdet mellom rederen og utenriksministeren.

Han innledet med å si at det var Rederiforbundet som inviterte Tschudi Shipping Company og tok initiativ overfor Utenriksdepartementet i prosessen som ledet fram til prosjektet.

Men etter en runde med flere oppklaringsspørsmål fra kontrollkomiteens leder, Anders Anundsen (Frp), presiserte Henriksen at prosjektet gikk fra å være en støtte til et professorat til å bli et nordområdesenter - og at initiativet til den endringen kom fra Tschudi Shipping.

– Dette var ikke uventet, men viktig å få avklart, sa Anundsen i en pause under høringen.

– Sentral

På direkte spørsmål fra Venstres Trine Skei Grande, som ville vite hvor sentral eller viktig Tschudi var i nordområdeprosjektet, svarte Henriksen:

– Det kan jeg svare kort på. Etter at han selv gikk inn med midler, ble han svært sentral.

Rederiforbundets direktør anførte at Tschudis engasjement i og for nordområdene var grunnen til at organisasjonen tok kontakt med rederen, som i likhet med UD stilte 6 millioner kroner til rådighet for prosjektet.

Arbeiderpartiets Martin Kolberg spurte Henriksen direkte om Rederiforbundet kun var et instrument for Tschudi i saken, noe han nektet for.

– Jeg vil kategorisk avvise at vi har hatt en dobbeltrolle, sa Henriksen, som anførte at beslutningen om å gå fra et professorat til et eget logistikksenter, bunnet i et ønske om å gjøre kunnskapsinnhentingen bredere.

Ifølge Henriksen ble tre andre rederier forespurt om å støtte prosjektet.

Støre-venn

Det store spørsmålet som høringen søker å besvare, er om utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) var inhabil da han i 2008 innvilget søknaden om midler til Senter for nordområdelogistikk. Støres mangeårige omgangsvenn – rederen Felix Tschudi – er styreleder for stiftelsen.

På direkte spørsmål under høringen, sa både Henriksen og tidligere Høyre-statsråd Ansgar Gabrielsen, som deltar i høringen i kraft av å ha ledet sekretariatet til Global Maritime Knowledge Hub, at de ikke var kjent med vennskapsforholdet mellom Støre og Tschudi.

Tidligere ansatt i Rederiforbundet og sentral i utformingen av søknaden om støtte fra UD, Tine Viveka Westerberg, sa at man i forbundet aldri var i nærheten av å spørre seg selv om det kunne bli stilt spørsmål om habilitet knyttet til prosjektet. (ANB-NTB)

I 2008 bevilget Utenriksdepartementet 6 millioner kroner i støtte til opprettelsen av Senter for nordområdelogistikk.

Søknaden kom fra Norges Rederiforbund, men prosjektet var ifølge Dagbladet initiert av rederen Felix Tschudis selskap, som også bidro med 6 millioner kroner i støtte.

Tschudi, som også er styreleder i stiftelsen, er omgangsvenn med utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap). Støre vurderte selv at han var habil da pengestøtten ble behandlet i departementet. (Kilde: NTB, Dagbladet)

Annonse
Annonse

Søknaden kom fra Norges Rederiforbund, men prosjektet var ifølge Dagbladet initiert av rederen Felix Tschudis selskap, som også bidro med 6 millioner kroner i støtte.

Tschudi, som også er styreleder i stiftelsen, er omgangsvenn med utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap). Støre vurderte selv at han var habil da pengestøtten ble behandlet i departementet. (Kilde: NTB, Dagbladet)