JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beredskapen på plass

Jernbaneverket har cirka 170 personer i turnus for å håndtere snø og kulde. Planene er klare og rutinene gjennomgått.

oystein@lomedia.no

I november var det fellesmøter for teamlederne blant egne ansatte og 98 innleide. I alt går 170 i vinterturnus fram til begynnelsen av april.

– Da snakker vi om linjen. I tillegg står folk i strømforsyning og signal på når det gjelder, understreker Yngve Ottesen, fungerende driftsleder i Stor Oslo.

Fordelt på døgnet betyr det 40–45 på hvert skift som passer på sporene mellom Eidsvoll, Spikkestad og Ski, inkludert Oslo S og Alnabru.

De 98 innleide kommer fra Baneservice, Norsk Jernbanedrift, RailCom og Strukton, mange av dem tidligere ansatt i Jernbaneverket. Noen må gjøre ferdig oppdrag de alt er i gang med før de er klare for turnusen, men avtalen er at de stiller hvis det kommer snø.

Klare

Oppstartmøtet der teamlederne deltok, viste at alle er motiverte for å ta utfordringene som måtte komme. Det som gjenstår er noe utstyr, inkludert testing og opplæring av ansatte.

– Maskinene vi bestiller er ikke hyllevare, så alt er ikke helt på plass ennå, sier Ottesen.

Lokal DVT-leder Tove R. Steinheim Solbakken mener samlingen viste at alle er motiverte og innstilte på å få til et godt samarbeid. Skulle det vise seg å bli ”grønn” vinter er det nok av alternative oppgaver ta fatt på.

– Våre egne folk og de eksterne entreprenørene har møter hver 14. dag der de oppsummerer og justerer. Vi har lagt vekt på å ha en god prosess internt i forkant, og alle er innstilt på å forebygge og løse problemene underveis. Dessuten skal vi føre gode logger om hva som blir gjort, og evaluere grundig og bredt når vinteren er over, sier Steinheim Solbakken.

Bedre rustet

Møtene annenhver uke gjør det mulig å omdisponere hvis behovene endrer seg.

– Vi legger stor vekt på kompetanse hos de ansatte, og sikrer oss at alle har det Jernbaneverket krever av sikkerhetsgodkjenning og sertifikater. Under forberedelsene har vi satt opp en enkel oversikt over mannskapene som er tilgjengelig, sier Harald Husom, lokal DVT-leder på Lillestrøm.

Uvær og store snømengder kan skape forsinkelser også denne vinteren, men konsekvensene skal bli mindre for passasjerer og gods.

– Innleide ekstramannskaper, egne folk og nytt utstyr baserer seg på erfaringene fra forrige vinter. Etter store snøfall skal vi ta unna mye raskere og få togene i rute igjen på kortere tid, sier de tre lederne.

Annonse
Annonse