JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Positive erfaringer fra Gjøvikbanen

Hyppigere avganger, flere passasjerer og bedre lønnsomhet uten at de ansattes arbeidsbetingelser er forverret. Slik oppsummerer en ny rapport de første årene etter konkurransen.

oystein@lomedia.no

Reglene for virksomhetsoverdragelse ble tatt med i grunnlaget for anbudet. Da NSBs datterselskap vant, ble det enighet om at ansiennitetssystemet og det interne arbeidsmarkedet også omfatter ansatte i Gjøvikbanen AS.

Skeptisk

Samferdselsministerens første kommentar er at hun ikke tror konkurranseutsetting er noe sesam-sesam.

– Dessuten er det et spørsmål om det er den eller andre forhold som gjør at Gjøvikbanen har blitt en suksess. Først og fremst handler dette om at de har fått flere reisende. Det var faktisk NSB som vant, og det er helt klart at de har lagt seg i selen for å få dette til, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

Rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) blir en del av grunnlaget for å vurdere en søknad fra Flytoget om å få drive persontransport på strekninger utenfor området der selskapet kjører i dag.

Godt resultat

Rapporten konkluderer med at mange av målene for anbudsrunden ble nådd: Reduserte kostnader, bedre tilbud og flere passasjerer.

– Gevinsten er oppnådd uten at ansattes arbeidsbetingelser er forverret, skriver forfatterne Frode Longva, Silvia J. Olsen og Jørgen Aarhaug.

I sine vurderinger understreker de samtidig at datamaterialet for administrasjonskostnader er ufullstendig, og det gjør noen av funnene usikre. Det samme gjelder virkningene for resten av NSB, og forholdet mellom Jernbaneverket og Gjøvikbanen, siden den får mye oppmerksomhet sammenliknet med andre strekninger.

I prosessen ble det brukt konsulenter for totalt 8,6 millioner kroner. Dette utgjør cirka 37 prosent av kostnadsbesparingene for banen i 2007. Samtidig ble det ansatt flere nye i departementet i 2003 og 2004 for å styrke kompetansen på konkurranseutsetting. I den mest krevende perioden jobbet fire–fem departementsansatte fulltid med denne oppgaven. I tillegg kommer møter og forhandlinger der Jernbaneverket, fagforeningene og NSB deltok.

Les hele rapporten (pdf-format)

Annonse
Annonse