JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil fjerne HK-avgiften

Fremskrittspartiet vil fjerne hestekreftavgiften på båtmotorer.

kjell.werner@anb.no

– Dagens avgift gjør at flere beholder de gamle motorene lengre enn normalt. Dette fører til økt forurensing, og mer støy fra de gamle motorene, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Frp-talsmannen viser til at avgiften på båtmotorer ble innført i 1978 som en midlertidig ordning for å dempe salget av båtmotorer og redusere utslippene fra disse. Den gang var det 30 kroner per hestekreft i avgift. Nå er prisen 155 kroner pluss moms.

– Les også: Båt-tyvene herjer fortsatt

– Som med så mange andre avgifter er HK-avgiften nå bare en melkeku for statskassen. Jeg forventer at regjeringen legger handling bak ordene om å legge til rette for mer miljøvennlig ferdsel, sier Svendsen

Han mener at den opprinnelige begrunnelsen for innføring av avgiften ikke lenger eksisterer.

– Avgiften på båtmotorer i dag virker mot sin opprinnelige hensikt. Dette er et prakteksempel på at ny og mer miljøvennlig teknologi blir straffet og gjort utilgjengelig gjennom et avleggs avgiftssystem. Nye motorer er også tryggere, mer driftssikre og mer støysvake enn de gamle, poengterer Svendsen.

– Les også: Færre tyverier og skader

– Enten man vil eller ikke, er det slik at båtmotorer naturlig må skiftes ut i en helt annen takt enn for eksempel bilmotorer, der dette knapt nok skjer. Da må også regjeringen vise måtehold og ta realitetene innover seg, sier Frp-talsmannen.

Han mener at HK-avgiften fører til lavere sikkerhet siden kjøp av ny motor blir utsatt i det lengste.

– Da blir det større risiko for motorhavari, sier han og legger til at mange kjøper motor med for lav effekt.

– Dermed blir manøvreringsegenskapene dårligere enn de burde ha vært, påpeker Kenneth Svendsen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse