JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Borgerlig klimasprekk

Høyres miljøpolitiske talsmann Nicolai Astrup terger på seg Venstre og KrF.

Astrup mener at målet om å kutte to tredeler av utslippene innen 2020 er urealistiske, fordi det er for kort tid å gjøre det på.

– Faglig feil, sier energi– og miljøpolitisk talskvinne Line Henriette Hjemdal i KrF.

– Uklokt å snakke ned målene, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden fra Venstre.

Astrup skal være saksordfører for klimameldingen som nå ligger til behandling i Stortinget. Bakteppet er et klimaforlik fra 2008 som samlet alle partiene på tinget minus Fremskrittspartiet, og den ferske klimameldingen som ble lagt fram av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) i slutten av april.

Astrup mener at Stortinget bør ha behandlet ferdig meldingen innen sommerferien, og sier at han vil jobbe for klarere formuleringer på flere punkter.

Nettopp det er Venstre og KrF enige i - men partiene avviser å avlyse målet fra 2008-forliket.

– Les også: Vil ha ned utslippene

Grønn leveranse

Etter klimaforliket i 2008 fikk Venstre og KrF æren for - sammen med regjeringspartiet SV - å ha dyttet innholdet i regjeringens innstilling i en grønnere retning gjennom behandlingen i Stortinget.

På spørsmål om hun ser for seg en reprise nå, og om Astrups utspill egentlig bare bekrefter at Arbeiderpartiet og Høyre utgjør det klimaflertallet i norsk politikk, svarer hun:

– Det er vi som må gjøre jobben igjen. Nok en gang er det de grønne kreftene som må levere.

Tenden sier at Venstre vil spille inn flere forslag til behandlingen i komiteen, selv om partiet ikke har noen representant der.

Mulig til 1 prosent

Astrup sier til Aftenposten at det på de områdene der det bør foretas store kutt, som samferdsel, så vil tiltakene først få virkning etter 2020.

– Det tar tid å flytte trafikanter fra vei til bane fordi banen må bygges først, sier Astrup.

Hjemdal og KrF mener derimot at faglig ekspertise støtter dem i synet på at det er mulig å nå målene allerede i 2020:

– Men det må selvfølgelig en politisk vilje til. Beregninger viser at vi klarer det dersom vi bruker 1 prosent av nasjonalproduktet. Det mener vi er en rimelig investering, sier hun.

Tross uenighetene understreker samtlige partier at de vil jobbe for et bredt forlik også i denne runden. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse