JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fare for konflikt i bussbransjen

At arbeidsgiverne vil vekk fra forpliktelsen om å heve sjåførenes lønn til gjennomsnittet i industrien, provoserer. Lønnsgapet er på 30 000 kroner.

oystein@lomedia.no

– Et løftebrudd. Krangelen om bransjeavtalen er den viktigste årsaken til at oppgjøret går til mekling. Her er konfliktfaren størst, mener Magne Mathiassen, leder i Hedmark transportarbeiderforening.

Først ut er riktignok meklingen i speditør-oppgjøret, der fristen er førstkommende søndag.

Nyeste statistikk viser at gjennomsnittlig årslønn for en industriarbeider, omregnet til 37,5 timers uke, er 391 755. For bussbransjen er tallet 360 831 kroner, og forskjellene internt er store.

I Hedmark er seks busselskaper inne i rutetrafikken. Norsk Transportarbeiderforbund har cirka 170 medlemmer i rutebilområdet, og Mathiassen regner med at 90 prosent av sjåførene i fylket er organisert.

– Hvor lystne folk er på å streike varierer fra sted til sted, men vi er godt forberedt. Nå er vi spente på meklingen. Jeg håper arbeidsgiverne ser lenger enn kun to år framover, sier Mathiassen.

En viktig del av bransjeavtalen er kompetanseheving i fire moduler, der hver fullførte modul gir 3 kroner i økt timelønn. Arbeidsgiver skal legge til rette for sine ansatte, noe de store, seriøse selskapene har fulgt opp.

– Andre har latt være å gjøre noe, og bare det gir et gap mellom sjåførene på 12 kroner timen. Dessuten virker det konkurransevridende, særlig i turbilkjøringen, sier Mathiassen.

Et annet viktig krav er å få en regulering i mellomoppgjørene, der det ikke er forhandlingsrett. Kronetillegget blir som i frontfaget, men det er ingen lokal lønnsglidning.

– Vi må få en garantiordning så vi slipper å slåss om etterslepet hvert år. Arbeidsgiverne er opptatt av rekruttering, men hvis de tilbyr elendige vilkår er det vanskelig å få unge til å gå inn i yrket.

Å få gjort noe med delt dagsverk er en annen gjenganger. Mathiassen har kjørt buss i over 30 år, og tidene har endret seg.

– Da jeg begynte gikk det rutetrafikk hele dagen. Nå er det kjøring to timer på morgenen og så noen timer om ettermiddagen. Delte skift gir lange dager, og er usosialt. Familie, skole og fritidsaktiviteter krever oppfølging. Sitter du på sjåførrommet får du ikke deltatt på vanlig måte.

Han mener mange interesserte takker nei når de ser turnusen.

– Du sitter uvirksom i to-tre kanskje fire timer. Da blir det dumt å jobbe til klokken er både 18 og 19. Jeg tror ikke noen andre yrker enn bussjåfører har delte dagsverk lenger, sier Magne Mathiassen.

Annonse
Annonse