JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trener på Flirt

NSBs nye tog er på plass i Drammen. Alle ansatte som skal lære de nye settene å kjenne skal innom her.

oystein@lomedia.no

Kompetansesenteret på Sundland åpnet offisielt i desember, men mange er allerede blitt kjent i lokalene. I 2010 er det avviklet cirka 15 000 elevdager. Av dette utgjør grunnopplæringen av konduktører 60 prosent, etterutdanningen 20 prosent mens intern utdanning av lokomotivførere og spesialkurs utgjør resten. Staben består av 20 fast ansatte og 100 tilknyttede instruktører.

Oversikt

– Her kan vi trene på forskjellige hendelser som kan skje om bord. En operatør følger med eleven og kan legge inn feil på dør, toalettet, lyset og rullestolheisen, i det hele tatt de fleste situasjoner som kan tenkes å oppstå, forteller Pål Molvig, hovedinstruktør på Flirt for konduktørene.

Brukerne har vært med under planleggingen, og Molvig er fornøyd med resultatet.

– Jeg er stolt over å jobbe her. Vi arbeider på tvers av faggruppene, også lokomotivførere og vedlikeholdspersonellet er med, sier han.

Flirt-utgaven i Drammen er satt sammen til undervisningsbruk og er en såkalt mock-up. Den har seter både fra lokal- og regiontogene, kaffe- og vareautomater, toalett, rullestolheis, flere innvendige skjermer med informasjon til passasjerene, et utvendig display, fire utvendige dører med stigtrinn og innvendig dør.

Lokførerne får opplæring i en fullskala simulator som inneholder 200 ”virkelige” kilometer, strekningen Drammen–Eidsvoll, både nye og gamle linjer. Førerrommet er helt likt de 50 settene som er bestilt.

Følger med

I operatørrommet for konduktøropplæringen står Bjørg Bakkland og Helge Hestenes klare til å sette elevene på prøve. Alt foregår så virkelig som mulig. Herfra følger de med på det som foregår om bord og hvordan den enkelte reagerer når de legger inn feil.

– Vi gleder oss veldig til å komme i gang. Utstyret gir mange muligheter, og alt er nytt, sier de to, som først skal få opplæring av folk fra leverandøren Stadler.

– Alle som skal jobbe om bord på Flirt skal innom de nærmeste to årene for å lære settene å kjenne, sier Bjørg Bakkland og Helge Hestenes.

Helse, miljø og sikkerhet er også en del av opplæringen både for nye og de som er inne på etteropplæring. Vegar Alsaker-Nøstdahl er rådgiver innen HMS og trener folk i førstehjelp.

– Arbeidsmiljø er viktig. Vi trener blant annet på å løfte. Folk tar ofte feil grep. En barnevogn veier gjerne 35 kilo eller mer. Å ta feil tak kan fort gi ryggplager, sier Alsaker-Nøstdahl.

Annonse
Annonse