Streikeklare i Bergen
Tolker vi bussjåførene i Hordaland riktig er de klare for streik. NHO og arbeidsgiverne må skjønne sin besøkelsestid og innfri kravene skal de unngå konflikt.
vegard.holm@lomedia.no
Da Transportarbeideren var i Bergen for få dager siden møtte vi ikke én sjåfør som tvilte på at streik nytter.
Liten tro på enighet
På Tides avdeling på Mannsverk i Bergen er det stasjonert mange hundre sjåfører. Avdelingen på Mannsverk skal ut i streik fra første dag om det ikke blir en meklingsløsning.
Kenneth Sveen er Transportarbeiderforbundets klubbleder på avdelingen, og hevder at utviklingen har gått i feil retning.
- Lønna har gått ned, mens arbeidspresset har blitt større. Bussjåførene har ikke tid til å hente seg inn mellom slagene. Dermed øker misnøyen, også med lønna, sier Sveen.
Han har liten tro på enighet under meklingen, og mener det må en konflikt til.
- Jeg tror det faktisk er nødvendig med en streik. Alle jeg har snakket med sier at vi må stå opp og kjempe gjennom kravene. Arbeidsgiverne bør skjønne alvoret. Det kan ikke bare bli streik, men også flukt fra yrket om ikke lønnsnivået heves kraftig, sier klubbleder Kenneth Sveen.
Stor streikevilje
Dagfinn Haga, som er konserntillitsvalgt for NTF i Tide, er enig med den lokale klubblederen.
- Folk føler at de får lite igjen for den jobben de gjør som bussjåfør. De er drittlei av anbud og dårlige arbeidstidsordningene som kompliserer hverdagen for mange familier, sier Haga.
Han, og mange med han, føler seg lurt av at arbeidsgiverne vil gå i fra avtalen om at bussjåførene skal ligge mer på linje med industriarbeiderlønn.
- Jeg tror at streikefaren er stor, og jeg vet at streikeviljen hos bussjåførene er kjempestor. Lønna er veldig viktig for oss. Vi jobber kvelder og helger, og ellers når det er behov for oss.
Dagfinn Haga er bekymret for rekrutteringen til yrket, og sier det ikke må bli slik at bussjåføryrket er siste utvei for ungdom.
- Det er veldig hyggelig å være bussjåfør hvis man er serviceinnstilt og liker å omgås folk. Men vi må ha en lønn å leve av skal ungdom bli trukket til yrket, sier Dagfinn Haga.
Busstreik vil lamme hardt
Geir Eikenes er leder i Bergens Sporveisfunksjonærers Forening (BSF). Foreningen er med i Fagforbundet, og organiserer innenfor kollektivtrafikken.
Geir Eikenes sier det er mye å hente igjen for bussjåførene, blant annet alt det som ble tapt ved tariffoppgjøret i 2010.
- Vi kan falle helt av lasset om vi ikke får gjennom kravene våre. Det er stor enighet blant medlemmene hos oss om at vi må kjempe gjennom de økonomiske kravene, sier Eikenes.
Han synes det er en stor fordel at de fire fagforbundene står sammen, men ser utsiktene for et meklingsløsning som dårlig.
- Jeg tror det skal mye til for at det ikke blir streik. Men en streik i busstrafikken vil lamme så hardt at jeg tror den vil bli kortvarig. Den vil jo lamme det meste av kollektivtrafikken
Helgearbeid fra fredag
I Knarvik i Nordhordland har busselskapet Nobina en avdeling. Her er Jarle Skjelvik avdelingstillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet. Han sier det var et veldig useriøst forslag arbeidsgiverne kom med under tarifforhandlingene.
- Det er første gang jeg opplever et så dårlig tilbud. Og det i en tid med så stor manko på bussjåfører. Anbud skal ikke gå ut over oss sjåførene, vi har ikke bedt om det. Det er arbeidsgiverne og myndighetene som må ta ansvaret, sier Jarle Skjelvik.
At NHO og arbeidsgiverne avviser kravet om industrigjennomsnittet har ført til at fagforeningene og bussjåførene har samlet seg til kamp. Det er bra, sier han.
- Jeg tror det blir streik, og alle bussjåførene jeg kjenner er også for streik om ikke kravene blir innfridd. Og da tenker jeg på det lønnstillegget vi skal ha, og at helgearbeid skal starte på fredag. Veldig viktige krav, understreker Jarle Skjelvik.
Provosert
Også på Bybanen i Bergen er det Bussbransjeavtalen som gjelder. Kjetil Larsen, som klubbleder i NTF-klubben på Bybanen, vil ha penger må på bordet.
- Tilbakemeldingen fra medlemmene er klar, og det er at de vil ha mye penger. Og så må vi ha på plass en reguleringsbestemmelse som sikrer oss mot å falle lønnsmessig i perioden mellom tariffoppgjørene. En slik avtale er vel så viktig som et høyt kronetillegg, sier han.
Larsen forteller at stemningen er entydig. Han mener NHO spiller kortene sine dårlig.
- Det er et rent avtalebrudd når NHO nå går fra det vi ble enige om i 2007, at bussjåførene skal ha ei lønn mer på linje med industriarbeidersnittet. Jeg ble paff, målløs, og ikke minst provosert da jeg hørte at arbeidsgiverne sa de vil gå tilbake på denne avtalen. De vil fjerne en av pilarene i Bussbransjeavtalen. Jeg er egentlig ganske sjokkert, sier Kjetil larsen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer