Store sprik om prisen på et norsk lyntognett
Da Jernbaneverket la fram lyntogutredningen i januar, snakket de om en pris på mellom 800-900 milliarder kroner for et fullt utbygd nett. Men Deutsche Bahn, på oppdrag fra Norsk Bane, mener prislappen er langt lavere.
nina.hanssen@lomedia.no
Selv om det er lenge til det kan vedtas, pågår fortsatt kampen om et norsk lyntognett.
Norsk Jernbaneforbunds leder, Kjell Atle Brunborg er nå utålmodig og vil ha høyhastighetsbaner til Stavanger, Trondheim og mot Sverige.
Ifølge en artikkel i Aftenposten vil nå seks norske byregioner gå for lyntog, men det er fortsatt uklart hva herligheten vil koste.
Da Jernbaneverket la fram sin lyntogutredning i januar, snakket de om en pris på mellom 800-900 milliarder kroner for et fullt utbygd nett. Men Deutsche Bahn, på oppdrag fra Norsk Bane som eies av 24 norske kommune samt Telemark fylke, mener dette vil bli langt billigere. Avhengig av hvor mange strekninger som bygges ut, varierer prisanslagene mellom 400 og 600 milliarder kroner.
– Hva mener Norsk Jernbaneforbund om denne priskrigen?
– Det er nok et spørsmål hvilken forutsetninger en legger inn i beregningene. Vi forholder oss til Høyhastighetsutredningen, sier Kjell Atle Brunborg, som i disse dager gjør seg klar mekling i buss-sektoren.
Samtidig jobber forbundet med å utarbeide sine kommentarer til Nasjonal Transportplan (NTP). Men dette er ennå ikke ferdig.
Etter det LO Media kjenner til, vil det også stå en del om høyhastighetstog i forbundets innspill.
Det er forventet at antall kollektivreiser i de største byene vil øke med ca 130 prosent frem til 2030, så NJF mener det er viktig at regjeringen nå må ta et tak for å øke kollektivtilbudet.
Fra vei til bane
En kjepphest fra Jernbaneforbundet er at godstrafikken må flyttes fra vei til bane, persontrafikken må flyttes fra personbil og fly til bane, kollektivtrafikken må styrkes betraktelig.
– Jernbanen i Norge er avhengig av et paradigmeskifte for å nå det politiske målet: å overføre person- og godstransport fra vei/luft til bane, sier Brunborg.
Brunborg mener at manglende satsing på infrastrukturen er blitt det største hinderet for en videre utvikling av jernbanen.
– På tross av økte bevilgninger fra den rødgrønne regjeringen, er det langt igjen til vi har et tilfredsstillende investeringsnivå. En infrastruktur for å møte fremtiden må ha noen klare målsetninger, sier han.
ICE-triangelet
Togreiser mellom de store byene må være konkurransedyktig mot fly og bil både på tid og pris. ICE- triangelet og nærtrafikken rundt de store byene må være konkurransedyktig på daglige arbeidsreiser.
– Godstrafikken må tilbys effektive terminaler, økt driftsstabilitet og større kapasitet på sporet. Og det er også nødvendig at høyhastighetsbaner til Stavanger, Trondheim og mot Sverige må bygges ut i forlengelse av ICE-triangelet, sier Brunborg.
LES OGSÅ: * Høyhastighet kan bli lønnsomt config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt – Interessant om lyntog
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin