JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På sporet av bedre tider

Jernbanesektoren opplevde en marerittvinter i 2010. I år er Jernbaneverket langt bedre forberedt.

simen@lomedia.no

Det er en bitende kald romjulsmorgen på Alnabru. Gradestokken viser 10 kuldegrader, og det blåser bris på terminalanlegget. Beredskapslaget er klare for dagens innsats. De skal sørge for at togtrafikken kan gå sin gang.

– Det er egentlig ganske rolig her i dag, men vi skal være med ut å måke spora her på Alnabru. Hvis du har tid, kan du også få bli med bort til Myrvoll stasjon utenfor Ski. Jeg fikk nemlig en telefon om at noen lokførere føler at det slår når de kjører der. Det er ikke sikkert det er noe, men vi må få sjekket det, sier Einar Nilsen og ønsker velkommen.

Betryggende beredskap

I Jernbaneverkets lokaler får gutta som har beredskap i romjula varmen i kroppen før arbeidsdagen starter. Vi blir servert nystekte vafler.

– Det er ikke dagligdags, altså. Vi koser oss litt ekstra siden det er jul, forklarer Einar, banemontør og en av to i beredskapslaget på Alnabru denne romjulsdagen.

Praten går, smilene sitter løst og kaffen helles ned på høykant. For selv om Norge har opplevd temperaturer langt under gjennomsnittet de to siste månedene av 2010, og den kaldeste desembermåneden i manns minne, har det vært oppsiktsvekkende lite skriverier og nyhetsinnslag om togkaos, kjøreledninger som ramler ned og skinnebrudd.

– Vi har mye bedre beredskap i år. Hvis det skulle komme mye snø, får vi tatt det med en gang, sier Einar Nilsen.

Tatt lærdom

For Jernbaneverket har tatt lærdom av fjorårets vinterkaos. I år har Jernbaneverket 170 personer i turnus for å håndtere kulde og snø. En stor andel av mannskapet er innleid.

– Det har vel aldri vært så mye folk her, og det synes jeg er betryggende. Da veit man at man får hjelp hvis man trenger det, sier Einar.

De store snømengdene latt vente på seg på Østlandet. Det er nok også hovedgrunnen til at det har gått på skinner så langt.

– Vi i beredskapslaget har ansvaret for infrastrukturen på bakken. Vi holder skinnegangen fri for snø, og må rykke ut hvis det blir brudd på skinnene. Det skjer gjerne når det er skikkelig kaldt. Her om dagen var det faktisk skinnebrudd selv om det bare var fem minusgrader. Da ble jeg overrasket. Men de sier at det kan skje når temperaturen faller også, forteller Einar, som har jobbet i Jernbaneverket siden begynnelsen av 80–tallet.

Snømåking. – Hopp inn

Rune Sørmoen, Stein Otnes og Svein Nybakken fra Baneservice skal fjerne snø fra spora på terminalanlegget på Alnabru. De to i Jernbaneverkets beredskapslag blir med. Det buldrer og bråker når skinnetraktoren (robelen) blir satt i gang. Bare noen hundre meter fra startstedet setter Stein Otnes seg bak spakene og senker den digre kosten ned på skinnegangen. Rune Sørmoen styrer robelen med stø hånd.

– Den snøen her er veldig lett å fjerne. Så lenge det er kaldt, byr det ikke på store problemer. Mildvær og tung snø er det verste vi veit, nærmest roper han for å overdøve bråket fra robelen. Kosten kaster den lette snøen opp i været og etterlater seg en snøsky noen meter over bakken.

Einar hopper av halvveis for å se til sporvekslene. Noen av dem er fulle av is. Han konsoliderer med en kollega fra Baneservice og kommer fram til at undervarmen ikke er på.

– Da må jeg ringe inn og rapportere det, konkluderer han.

– Det er en viktig del av jobben; vi må si ifra når vi ser noe som er galt, selv om det ikke er vi som har ansvaret for å fikse det.

Tøft i 2010

På vei til neste oppdrag, en sjekk av skinnene ved Myrvoll stasjon, forteller Einar om vinteren 2010. Da det meste gikk skeis. Det gikk ikke upåaktet hen i de store nyhetsredaksjonene.

– Jeg fikk jo selvfølgelig med meg det som ble skrevet i media. Jeg har vært her i 30 år og vet hvordan det fungerer. Vi kan ikke la det gå inn på oss. Sånn kan skje på vinterstid. Det kommer mye snø, og vi kommer ikke til, forteller Einar.

– Men i fjor var det ille. Jeg var imidlertid litt heldig. Jeg var på ferie i Thailand da det sto på som verst, men jeg fikk jo noen tekstmeldinger fra gutta om at de hadde mer enn nok å gjøre, smiler han.

– Gruer folk her seg til å gå på jobb i så hektiske perioder som i fjor vinter?

– Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Jeg har i alle fall aldri hørt noen klage. Selv prøver jeg alltid å være ”der opp”, spre godt humør og se det positive i det. Det nytter ikke å henge med hodet, mener han.

Forstår folk godt

Selv om Einar Nilsen hevder at han og kollegaene ikke tar kritikken personlig, skjønner han de togreisende godt.

– At folk blir forbanna, forstår jo vi som jobber her også. Jeg unner ikke de NSB–ansatte den jobben de hadde, som måtte møte sinte kunder ansikt til ansikt.

Han ser ut av sideruta på bilen. I åskammen langs E6–en ligger det rundt ti centimeter lett snø.

– Vi håper det ikke blir for mye snø denne vinteren. Det er ideelt sånn det er nå, mener han.

– Men jeg er jo også redd for at det ikke skal komme nok snø, slik at de bemanner ned igjen neste år. Men for å være ærlig tror jeg ikke Jernbaneverket tør det.

Kaldt på jobb

Bortenfor Myrvoll stasjon har Einar og kollega Bjørn Hermundsgård fått 12 minutter av togleder til å finne feilen. Målbevisst går de langs sporet og kikker.

– Det er her det slår, konkluderer Einar og peker på en skjøt i skinnegangen. Vi står 100 meter syd for Myrvoll stasjon.

– Ikke farlig å kjøre over, men vi får skru til boltene litt, sier han til kolleagen.

Men tiden renner ut, og beredskapslaget må vente til de får en ny tidsluke av togleder. Det tar 15 minutter.

– Det blir mye venting. Togleder vil naturligvis ikke stoppe persontrafikken for lenge av gangen, så vi får gjerne korte tidsrom å jobbe i nå på dagtid. Det blir veldig intensiv jobbing når vi først jobber. Venting blir det mye av, derfor er det viktig å være godt kledd, fastslår Einar og Bjørn.

Mye bilkjøring

Arbeidsdagen nærmer seg slutten, men et siste oppdrag blir det. Einar og Bjørn må sjekke om det ligger is i sporet på godslinja ned til byen. Ting ser bra ut, fastslår de etter en kjapp titt.

– Det har vært en rolig dag. Det kan være mye mer hektisk. Bilkjøring blir det mye av i denne jobben. Hvis det er et eller annet, må vi bare kaste fra oss matpakka og dra, sier Einar.

– Skinnebrudd er ikke noe som kan vente. Da blir det kaos.

Annonse
Annonse