JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pause i godsmeklingen

Mange timer på overtid valgte partene i godsmeklingen mandag morgen å ta en pause i meklingen fram til midten av juni.

– Vi diskuterer lønn og vanlige tallmessige ting, men i denne situasjonen har partene taushetsplikt, noe som gjør at vi ikke kan uttale oss om det som har skjedd i forhandlingene. Men både forhandlings- og meklingsklimaet er godt mellom partene, sier første nestleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund til NTB.

Da forhandlingene ble brutt 7. mai i år, la han ikke skjul på at forbundet var spesielt oppgitt over at arbeidsgiversiden ikke var villig til å forhandle med dem om kravet om et nytt lønnssystem.

Timeout

Etter å ha forhandlet i mange timer på overtid, understreker Johnsen mandag morgen at det er tunge og vanskelige temaer som gjenstår. Partene har derfor funnet ut at det er behov for å bruke tiden fram til 11. juni for prøve å få plass de siste temaene.

– Vi fant ut at vi sto igjen med såpass mange vanskelige temaer, at vi måtte ta en timeout for å se om vi klarer å finne noen løsninger. Vi har et ansvar overfor våre medlemmer og bedriftene, og gjør det som er nødvendig for å finne en løsning som partene kan leve med, sier Johnsen.

Meklingen tas dermed ikke opp igjen før om tre uker, hvis ikke Transportarbeiderforbundet og Norges Lastebileier-Forbund skulle komme fram til en løsning tidligere.

– Vi kan finne en løsning tidligere, og jeg vil tro at Riksmekleren også ville satt pris på at vi kom fram til enighet tidligere, sier Johnsen.

Bakteppe

Han forteller at kabotasje - transport i et annet land enn der transportmiddelet hører hjemme - og det han karakteriserer som delvise ulovligheter og delvis kriminalitet som følge av den frie flyten i det europeiske transportmarkedet, har ligget som et konstant bakteppe under meklingen. Men uten at det har vært en del av forhandlingene.

– Mye av det som skjer i bransjen vanskeliggjør forhandlings- og meklingssituasjonen. Selv om det ikke er et tema i forhandlingene, så ligger det som et bakteppe, sier han.

Johnsen forteller at både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden ønsker et møte med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) om kabotasjeproblemet.

Partene i bussmeklingen ble på sin side enige om ny overenskomst for bussjåførene etter mange timers mekling på overtid. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse