Pause i godsmeklingen
Mange timer på overtid valgte partene i godsmeklingen mandag morgen å ta en pause i meklingen fram til midten av juni.
– Vi diskuterer lønn og vanlige tallmessige ting, men i denne situasjonen har partene taushetsplikt, noe som gjør at vi ikke kan uttale oss om det som har skjedd i forhandlingene. Men både forhandlings- og meklingsklimaet er godt mellom partene, sier første nestleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund til NTB.
Da forhandlingene ble brutt 7. mai i år, la han ikke skjul på at forbundet var spesielt oppgitt over at arbeidsgiversiden ikke var villig til å forhandle med dem om kravet om et nytt lønnssystem.
Timeout
Etter å ha forhandlet i mange timer på overtid, understreker Johnsen mandag morgen at det er tunge og vanskelige temaer som gjenstår. Partene har derfor funnet ut at det er behov for å bruke tiden fram til 11. juni for prøve å få plass de siste temaene.
– Vi fant ut at vi sto igjen med såpass mange vanskelige temaer, at vi måtte ta en timeout for å se om vi klarer å finne noen løsninger. Vi har et ansvar overfor våre medlemmer og bedriftene, og gjør det som er nødvendig for å finne en løsning som partene kan leve med, sier Johnsen.
Meklingen tas dermed ikke opp igjen før om tre uker, hvis ikke Transportarbeiderforbundet og Norges Lastebileier-Forbund skulle komme fram til en løsning tidligere.
– Vi kan finne en løsning tidligere, og jeg vil tro at Riksmekleren også ville satt pris på at vi kom fram til enighet tidligere, sier Johnsen.
Bakteppe
Han forteller at kabotasje - transport i et annet land enn der transportmiddelet hører hjemme - og det han karakteriserer som delvise ulovligheter og delvis kriminalitet som følge av den frie flyten i det europeiske transportmarkedet, har ligget som et konstant bakteppe under meklingen. Men uten at det har vært en del av forhandlingene.
– Mye av det som skjer i bransjen vanskeliggjør forhandlings- og meklingssituasjonen. Selv om det ikke er et tema i forhandlingene, så ligger det som et bakteppe, sier han.
Johnsen forteller at både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden ønsker et møte med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) om kabotasjeproblemet.
Partene i bussmeklingen ble på sin side enige om ny overenskomst for bussjåførene etter mange timers mekling på overtid. (ANB-NTB)