Provosert over «smartskoler»
Forslaget om å gjøre norske skoler bedre ved å få smarttelefoner, lesebrett, spill og apper inn i klasserommet, provoserer Frps Tord Lien kraftig.
mari.valen@anb.no
– Hva har Marianne Aasen fått med seg som vi ikke har fått med oss? Mer og mer forskning og erfaringsbasert kunnskap viser jo tvert imot at PC-en og dens like slett ikke bare er positiv, sier Frps stortingsrepresentant Tord Lien til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Man har innført masse digitale virkemidler i skolen, uten verken å forske på om det har positiv effekt eller å utdanne lærerne til å bruke disse virkemidlene effektivt. Facebook og Google er bra, men om det passer inn i absolutt alle timene i skoledagen er jeg sterkt tvilende til, mener Lien.
Som ANB skrev vil Marianne Aasen, leder for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, foreslår at norske skoler i stadig større grad bør bli «smartskoler». Ap-politikeren vil ha smarttelefoner, lesebrett, spill og apper inn i klasserommet, og mener dette vil fremme læring, samt nå elever på alle nivå.
Lien, som er 2. nestleder i utdanningskomiteen, ser ikke helt poenget med å gjøre skolehverdagen mer digital, og understreker at god, gammeldags tavleundervisning fungerer.
– Jeg skjønner ikke helt hvor Aasens behov for «smartskoler» kommer fra. Jeg har ikke hørt at verken elever eller lærere har etterspurt en mer digital skole, sier Frp-politikeren. (ANB)