JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere fans enn Kleppa

Norsk Jernbaneforbunds Facebookside har nå over 1000 medlemmer.

– Deilig å nå målet, sier Amanda Eldnes om siden, som har flere tilhengere enn både Norsk Hydro og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

I vår virtuelle hverdag er det stadig viktigere å være synlig på sosiale medier. NJF har tatt dette innover seg, og er tilgjengelige på Facebook.

Siden er enkel, med forbundets klassiske logo i det ene hjørnet. Skal man dømme ut i fra de som skriver på veggen til siden, er tilhengerne i alle aldre.

NJFs Facebookside har blitt et virtuelt stoppested for alle som er interessert i jernbanens framtid.

Ment som en intern side

I utgangspunktet var siden ment som en intern side, der kursinformasjon og lignende skulle legges ut, slik at forbundets medlemmer kunne holde seg oppdatert.

Siden består i dag hovedsakelig av nyhetssaker om jernbane fra hele landet.

– Målet framover er å få litt bedre struktur, og litt mer informasjonsverdi på siden, forklarer Amanda Eldnes som, i tillegg til å være leder av administrasjonspersonalets forening i CargoNet, også har ansvaret for Facebooksidene til NJF.

Eldnes er kjempefornøyd med at så mange har vært inne og sjekket ut siden. Hun mener at jernbanen definitivt trenger all den oppmerksomhet den kan få.

Debatter og kommentarer

Facebooksiden har et eget diskusjonsforum, som brukes lite. Det meste av aktiviteten foregår via hovedsiden, eller “veggen”, som det kalles på Facebook.

Flere av nyhetssakene som ligger ute handler om erfaringer med å sette jernbanen på anbud. Disse sakene blir flittig kommentert, selv om debatten i blant sporer av.

– Det er bare positivt at man tar sånne debatter, og at andre enn bare NJFs medlemmer kan komme med sin mening, sier Amanda Eldnes.

– Viktig å nå ut til de unge

Gjennomsnittsalderen til NJF har passert 50. Det gjør behovet for fornyelse viktig. Facebooksidens popularitet viser at toget ennå ikke har gått for nyrekruttering til Jernbaneforbundet, noe Eldnes bekrefter.

– Vi får stadig flere unge medlemmer, og prøver å drive rekruttering på høyt nivå. Facebook er en fin måte å nå ut til folk på, avslutter hun.

SE: Norsk Jernbaneforbund på Facebook

Annonse
Annonse