JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Opex i ny drakt

I fjor gjorde postansatte opprør mot forbedringsprogrammet Opex. Nå stemples Opex i revidert versjon godkjent av tillitsvalgte på Trondheim postterminal.

may.berg@lomedia.no

– Vi har blitt hørt og folk på golvet har blitt hørt, sier Harriet Gustavson og Merete Renbjør, plasstillitsvalgte på terminalen på Sluppen. Bjørn Einar Ofstad, tillitsvalgt på pakkeavdelingen, er ikke like entydig fornøyd, men også han har mest positivt å melde etter en høst med Opex.

Postkom satte foten ned

I fjor sommer satte Postkom foten ned for videre medvirkning i Opex-programmet. Da hadde det strømmet inn klager fra medlemmer og tillitsvalgte på måten forbedringsprogrammet ble drevet. Manglende medvirkning var en gjenganger i kritikken.

"Det vi får bestemme, er hvor papirkurven skal stå og hvor mange penner vi skal ha i skuffen", sa tillitsvalgte på distribusjonsavdelinga på Fana utenfor Bergen til Posthornet i fjor høst.

Posten tok selvkritikk, og gjorde noen endringer i Opex-programmet. Postkom fikk forsikringer om at i fortsettelsen skulle de ansattes medvirkning være reell.

I september 2010 startet to Opex-prosjekter, blant budene i Larvik og på postterminalen på Sluppen i Trondheim. De skulle være en prøvestein for Postkoms videre medvirkning.

Kost og feiebrett

Hvor papirkurven skal stå, er fortsatt et tema for Opex. Det samme gjelder kost og feiebrett. I produksjonshallen på postterminalen i Trondheim står de pent på plassen sin, som er markert med gul- og sortstripet tape.

Plasstillitsvalgt Merete Renbjør smiler av det. Enkelte ansatte har ment at man har brukt i meste laget tid på å snu småstein for å tjene inn et minutt her og der.

At Opex-konsulentene har drevet med tidtaking og kartlegging av arbeidsprosesser har ifølge de tillitsvalgte blitt akseptert av de fleste. De som ikke har ønsket det, har sluppet å ha en såkalt navigatør med blokk og blyant i ryggen. De fleste har godtatt forklaringen om at det er arbeidsprosessene som ble målt, ikke den enkelte ansatte.

Merete Renbjør og Harriet Gustavson har hatt tjenestefri en dag i uka for å gå gjennom rapportene som Opex-programmet har produsert.

– Vi har trengt dem. Tross alt skal vi representere folk på golvet, og da holder det ikke å få overlevert rapporter, vi må også skaffe oss innsikt i dem, sier de to.

– Det har vært veldig betryggende at alle anbefalinger til endringer blir testet før man beslutter om de skal gjennomføres, sier distriktstillitsvalgt i produksjon, Bjørg Dinesen,

Små forbedringer

Torgeir Hopen er superbruker på storbrevmaskinen (som for øvrig er oppkalt etter Nils Arne Eggen). Han opplever ikke at Opex-prosessen har ført til de helt store omveltningene.

– Det er mange små forbedringer, og mange av dem har vi snakket om tidligere, men de har ikke blitt gjennomført før Opex kom. Det mest skremmende er om det er nedbemanning dette egentlig handler om. Det er nok det folk er mest engstelig for. Men vi har fått høre at vi ikke har så mye å bekymre oss for, sier Hopen.

– Men man måtte passe seg for å stå mer enn to minutter på én plass, for da kommer Opex og taper rundt en, fleiper en forbipasserende.

Irene Kojen, i Postkoms røde t-skjorte med Stopp postdirektivet på, mener at Opex har medført en del forbedringer, men tviler på om gevinsten står i stil med utgiftene.

– Mye er ting vi har snakket om, men ikke fått gjennomført. Det er ikke så lett å ha fokus på å bli bedre, når hverdagen er travel for både ledere og folk på golvet, sier hun.

Kojen tror ikke at Opex har medført at folk løper fortere. Men hun er sikker på at de daglige målingene påvirker folk, og at fokus på produksjonstall kan medføre at enkelte stresser mer.

Kultur for forbedring

De tillitsvalgte er enige om at de fleste tanker om forbedring har vært tenkt før. Forskjellen har vært at de færreste har blitt satt ut i livet.

– I Opex har vi jobbet med å skape rutiner for forbedring. Det skal være en kontinuerlig prosess. Sånn sett blir vi aldri ferdig med Opex, sier Gustavson.

Med bakgrunn i målingene, har ledelsen og Opex anslått en reduksjon i antall årsverk på dag-, ettermiddag- og nattskiftet som vil bli offentliggjort når saken er drøftet. Bjørg Dinesen sier at Postkom har fått forsikringer om at nedtaket skal skje gjennom redusert vikarbruk og naturlig avgang.

På pakkeavdelinga anslår ledelsen at Opex-prosessen skal resultere i at produktiviteten øker fra 70 pakker per ansatt i timen til 83 når en del nytt teknisk utstyr er på plass.

– Men produksjonsmålene har som forutsetning at alt går på skinner. Det stemmer ikke alltid. Det burde være litt mer slakk for å ta hensyn til avvik, sier Bjørn Einar Ofstad.

Postbudene for tur

Da Posthornet besøkte Sluppen, var det oppstart for Opex for Postreklamesenteret, elektronisk adresseendring og budavdelingen. Distriktsstillitsvalgt i Distribusjonsnett Pål Meistad er glad for å ha erfaringene fra Produksjon å ta med seg inn i den 13 uker lange prosessen.

– Skal vi være med, må vi få være med og bestemme. Og jeg håper det er slik at det som ikke fungerer, blir lagt vekk, og ikke forsøkt tredd ned over hodet på oss, sier han.

Han mener at det er positivt dersom Opex i framtida skal dreie seg om å skape en kontinuerlig læringsprosess, framfor å fokusere på nedbemanning.

Opex er et forbedringsprogram i Postens Distribusjonsnett som bygger på Lean-tenkning.

Lean-tenkning er en effektiviseringsideologi som har sin opprinnelse i Toyota på 1950-tallet, men som kom for fullt 40 år senere.

Målet er å øke verdien ut til kunden gjennom å fjerne unødig arbeid. Det handler om å fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden.

Det langsiktige målet er å skape en kultur for kontinuerlige forbedringer.

I Distribusjonsnett i Posten kalles det nye forbedringsprosjektet som baserer seg på Lean Thinking for Operational Excellence (OpEx).

Lean skal innføres i alle deler av Posten-konsernet.

Lean er en del av Spinnaker, som omfatter rundt 20 prosjekter, for eksempel Østlandsterminalen, ny terminalstruktur, ny sorteringsteknologi, nye IT-systemer, stab- og støtte, nye innkjøpsavtaler og flere post i butikk.

Annonse
Annonse

Opex er et forbedringsprogram i Postens Distribusjonsnett som bygger på Lean-tenkning.

Lean-tenkning er en effektiviseringsideologi som har sin opprinnelse i Toyota på 1950-tallet, men som kom for fullt 40 år senere.

Målet er å øke verdien ut til kunden gjennom å fjerne unødig arbeid. Det handler om å fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden.

Det langsiktige målet er å skape en kultur for kontinuerlige forbedringer.

I Distribusjonsnett i Posten kalles det nye forbedringsprosjektet som baserer seg på Lean Thinking for Operational Excellence (OpEx).

Lean skal innføres i alle deler av Posten-konsernet.

Lean er en del av Spinnaker, som omfatter rundt 20 prosjekter, for eksempel Østlandsterminalen, ny terminalstruktur, ny sorteringsteknologi, nye IT-systemer, stab- og støtte, nye innkjøpsavtaler og flere post i butikk.