JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosionomen som bærebjelken i NAV

Skal NAV kunne gjennomføre sitt samfunnsoppdrag, trenger man kjernekompetansen til sosionomene, mener Heidi Ingeborg Klokkervold.

Otto von Münchow

Mottakene i NAV skal veilede om arbeidsmarkedet, om ytelser i velferdssystemet vårt, og om veier og muligheter for at den enkelte skal kunne bli i stand til å leve et selvstendig liv i sin kontekst. Organiseringa utover dette kan være veldig forskjellig. Større kontor har andre utfordringer enn mindre kontor, og det er andre lokale forskjeller.

Felles for alle er at arbeidet krever god oversikt over velferdssystemet og samfunnet mer generelt, kompetanse på å møte den andre, arbeidsmarkedskompetanse og evne til å se det enkelte mennesket i en samfunnssetting. Dette er kjernekompetanse for sosionomen. Sosionomens oppgave er å jobbe med noe som ved første øyekast kan oppleves som en mismatch mellom samfunnets krav og enkeltmenneskets muligheter og behov. Rambøllrapporten om kompetansebehov i NAV, som kom i 2010, understreker behovet for denne type kompetanse.

Mye av arbeidet i et NAV-mottak dreier seg om en kartlegging av den enkeltes situasjon, og rettigheter og muligheter som finnes. I denne sammenhengen ser vi at selv om trygdesystemet mye er bygd opp ut fra et rettighetsperspektiv, finnes det annet regelverk som åpner for et større mulighetsperspektiv. Dette gjelder i særdeleshet lov om sosiale tjenester i NAV. For å kunne benytte mulighetene dette regelverket åpner på en konstruktiv måte for den enkelte bruker, kreves god innsikt i loven og i skjønnsutøvelse til beste for den det gjelder. Vi ser blant annet eksempler på muntlige avslag og manglende råd og veiledning, noe som ikke er i tråd med gjeldende regelverk. Per i dag er det kun sosionomen som har utdanning innen aktuell skjønnsutøvelse i sammenheng med lovanvendelse og samtalemetodikk.

Uten nødvendig kompetanse i mottaket svekkes muligheten for et godt førstemøte der det faglige skjønnet ivaretas og en legger grunnlaget for en god videre prosess for den enkelte bruker. For den som er innom bare for en enkel forespørsel er ikke det noe problem. Men for den som kommer innom med mer sammensatt problematikk vil god kompetanse innen kartlegging og samtalemetodikk gjøre at vi kommer raskere fram til problemområder, og dermed raskere til riktig tiltak/løsning. Kortvarig kursvirksomhet kan ikke erstatte en treårig høgskoleutdannelse (ofte med videreutdanning).

Fellesorganisasjonen/FO Sør- Trøndelag vil derfor understreke nødvendigheten av at NAV har sosionomer som bærebjelke i mottaket for å gjennomføre sitt samfunnsoppdrag; Færre på passive stønader, flere i arbeid og aktivitet.

Annonse

Flere saker

Annonse