JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Holship-saken til Høyesterett

Kan EU-lover stoppe havnearbeidernes boikott i Drammen? Det skal Høyesterett ta stilling til – i en historisk sak.
Transportarbeiderforbundet ønsker å boikotte Holship i Drammen fordi de nekter å underskrive tariffavtale. Nå skal Høyesterett behandle lovligheten av en slik boikott.

Transportarbeiderforbundet ønsker å boikotte Holship i Drammen fordi de nekter å underskrive tariffavtale. Nå skal Høyesterett behandle lovligheten av en slik boikott.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Etter tap både i tingretten og lagmannsretten, skal likevel lovligheten av boikott som middel i kampen for tariffavtale behandles i landets høyeste rettsorgan. En EU-dom mot Spania rett før jul kan få konsekvenser.

Det har et enstemmig ankeutvalg i Høysterett bestemt.

Holship i Drammen nekter å underskrive tariffavtale med Transportarbeiderforbundet, og forbundet har derfor varslet boikott av selskapet for å tvinge det danskeide selskapet til å undertegne. To ganger har lovligheten av boikotten vært behandlet, men både i Drammen tingrett og Borgarting lagmannsrett fikk NTF medhold. Det er anken på den siste dommen fra september i fjor som Høyesterett nå har akseptert at kan fremmes videre.

Skuffet

Terje Fenn-Samuelsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, sier til Transportarbeideren at de to klare dommene i tingretten og lagmannsretten ville være nok.

– Jeg trodde ikke på en behandling i Høyesterett, men det kommer likevel ikke helt overraskende. Vi hadde diskutert denne muligheten med LOs juridiske avdeling, så det var ingen fremmed tanke for oss. Men jeg er skuffet, sier Fenn-Samuelsen.

Han understreker at Høyesterett kun skal behandle selve lovligheten av boikotten.

– I så måte er dette en prinsipiell sak som det kan være greit å få belyst, men magefølelsen tilsier at vi ikke kan tape dette, selv om det er farlig å spå. Det har vi sett tidligere, sier han.

Sjokkert

For havnearbeiderne i Drammen kom avgjørelsen fra Høyesterett helt overraskende.

– Jeg er sjokkert. Dette hadde jeg ikke trodd etter dommene i tingretten og lagmannsretten. Heller ikke med bakgrunn i Sola Havn-dommen i Høyesterett i 1997 som sa at boikott var et lovlig virkemiddel i arbeidskamp, sier Tommy Mangrud, leder for havnearbeiderne i Drammen.

Han informerte medlemmene sine i ettermiddag, og der var oppfatningen den samme.

– De er like sjokkerte som meg, sier han.

EØS blir viktig

Holship sin advokat Nicolay Skarning er naturlig nok mer fornøyd med å få saken helt til topps.

– Etter de resultatene vi har hatt før, ser jeg frem til å få behandlet saken i Høysterett, sier Skarning.

Foruten selve boikottspørsmålet, tror han at EØS-avtalen vil stå mer sentralt denne gangen. Det skyldes at EU-domstolen dømte Spania fordi utenlandske selskaper som ønsket å drive godshåndtering i åpne havner i Spania var forpliktet til å gå inn i et spansk aksjeselskap der havnearbeiderne var ansatt, og at de også måtte benytte seg av disse havnearbeiderne i stedet for å kunne ansette sine egne.

– Etter den dommen, vil forholdet vårt til EØS-avtalen og konkurransereglene der få innvirkning på Holship-saken. Det gjør at alt er mer åpent nå, tror Skarning.

Han forteller at Høyesterett etter dommen mot Spania 11. desember tok kontakt med partene for å få deres mening om den ville ha noe å si for Holship-saken.

– Vi mener at den dommen bringer EØS-retten inn i saken, men om det får betydning for utfallet må vi vente å se, sier Skarning.

Mer restriktivt i Spania

LO-advokat Edvard Bakke mener organiseringen av havnene i Spania ikke kan sammenlignes med norske forhold, og at dommen dermed ikke vil få direkte betydning for Holship-saken.

– Spania har fortrinnsrett til losse- og lastearbeid for havnearbeiderne, men et langt mer restriktivt system enn vi har, påpeker han.

Bakke som fører saken for NTF sammen med LO-advokat Lornts Nagelhus, mener behandlingen i Høyesterett vil koble EU-domstolens avgjørelse fra desember 2014 om de spanske havneordningene med Sola Havn-dommen i 1997.

– Med dette kan Høyesterett slå fast at EU-domstolens dom, ikke vil endre det faktum at en boikott er lovlig, slik Høyesteretts dom i Sola havn-saken fastlo. Når det gjelder forholdet til EØS-avtalen ble det vurdert allerede i Sola havn-saken. Regelverket sto ikke i veien for en boikott da, og det er ingenting som tilsier at EØS-avtalen nå skal kunne stenge for en boikott, understreker han.

– Norsk rettshistorie

Han avslører samtidig at målet til LO under Høyesteretts behandling er klar.

– Vi skal få slått fast at EU-regelverket ikke skal innskrenke adgangen til boikott. Bakteppet er at Holship tapte i både tingretten og lagmannsretten. Vi mener vi kommer til å vinne i Høyesterett også, sier han optimistisk.

Skjer det, blir det ifølge Bakke, en historisk høyesterettsbehandling.

– Saken blir den første i norsk rettshistorie hvor Høyesterett inviteres til å ta stilling til forholdet mellom EØS-avtalen og Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). Her hevder LO og NTF at hvis EØS-retten begrenser adgangen til kollektive kamptiltak, må EØS-retten likevel vike fordi Norge er bundet av Menneskerettighetskonvensjonen. Hvordan slike eventuelle traktatkonflikter skal løses, har aldri vært behandlet i Høyesterett, og oss bekjent heller ikke for Høyesterett i andre europeiske land, sier Edvard Bakke.

Dette er saken

• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.

• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.

• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.

• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.

• Holship anket saken til Høyesterett, og et enstemmig ankeutvalg i Høyesterett har akseptert at anken kan fremmes.

Tidligere saker:

Vant fram etter blokade (5. april 2013)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)

Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)

Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)

Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)

Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)

Holship fikk medhold (14. mai 2014)

– Boikotten var effektiv (14. mai 2014)

Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)

Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)

Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)

Transport vant igjen (12. september 2014)

Holship anker til Høyesterett (16. oktober 2014)

Vi skal få slått fast at EU-regelverket ikke skal innskrenke adgangen til boikott.

Edvard Bakke, LO-advokat

Annonse
Annonse

Dette er saken

• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.

• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.

• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.

• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.

• Holship anket saken til Høyesterett, og et enstemmig ankeutvalg i Høyesterett har akseptert at anken kan fremmes.

Tidligere saker:

Vant fram etter blokade (5. april 2013)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)

Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)

Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)

Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)

Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)

Holship fikk medhold (14. mai 2014)

– Boikotten var effektiv (14. mai 2014)

Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)

Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)

Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)

Transport vant igjen (12. september 2014)

Holship anker til Høyesterett (16. oktober 2014)