Vil ranssikre sjåfører
Det offentlige utvalget som har vært ledet av statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet, har nå avgitt sin innstilling. Målet er få kontantene vekk fra bussene.
torgny.hasaas@lomedia.no
I mai 2009 henvendte Fagforbundet seg til regjeringa med krav om at bussene i kollektivtrafikken skulle være kontantfrie. Årsaken var at det hadde vært en rekke ran mot bussjåfører.
Utvalget har vært sammen satt av representanter for de ansatte og arbeidsgiverne.
LAST NED: Hele rapporten (pdf)
– Først og fremst er jeg svært fornøyd med at vi har blitt enige. Dette er et viktig steg på vei til kontantfrie busser, sier statssekretæren til LO-Aktuelt.
17 ran
I 2010 var det ifølge Servicenæringens Hovedorganisasjon, 17 ran av buss og trikk. 77 prosent av virksomhetene opplever at sjåførene er utsatt for risiko for vold og trusler.
– Å få gjort noe med dette er et viktig bidrag for å bedre arbeidsmiljøet for bussjåførene. Dessuten er det viktig for familiene som slipper å leve med utryggheten og også passasjerene, sier han.
Toprissystem
Tiltakene utvalget foreslår er å innføre et toprissystem slik at det blir billigere å kjøpe billetter på forhånd enn på bussen. Det skal bli flere kommisjonærer og ikke lenger mulig å fylle på månedskort på bussen. Fornying av månedskort skal skje på internett. Dette er tiltak som ifølge utvalget skal kunne gjennomføres i løpet av et år.
I løpet av to år tar en sikte på å innføre betaling av bussbilletter med mobiltelefonen eller reisepengekort. En forutsetning for dette er at det etableres en nasjonal standard for disse tjenestene.
Det er enighet i gruppa om målet, men de vil ikke uttale seg om når det endelig kan nås.
– Det er en del tekniske løsninger som må på plass først, og en vet ikke hvor lang tid dette vil ta.
Kortere stopp
– I tillegg til økt sikkerhet vil kontantfrie busser innebære at stoppene på holdeplassene kan kortes ned. Det vil med andre ord føre til en raskere trafikkavvikling, mener Støstad.
– Busstrafikken er en av bransjene som har vært utsatt for ran. Hva med andre bransjer som kiosker og jernbanetrafikk?
– Ingen bransjer er like, alle er forskjellige. Men dette er et signal til andre bransjer om at det er mulig å gripe fatt i ransproblemet, sier han.
Det er ikke planlagt noen politisk oppfølging av utvalget. Det er opp til partene i arbeidslivet og spesielt arbeidsgiverne å gjennomføre tiltaket.