JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ranssikre sjåfører

Det offentlige utvalget som har vært ledet av statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet, har nå avgitt sin innstilling. Målet er få kontantene vekk fra bussene.

torgny.hasaas@lomedia.no

I mai 2009 henvendte Fagforbundet seg til regjeringa med krav om at bussene i kollektivtrafikken skulle være kontantfrie. Årsaken var at det hadde vært en rekke ran mot bussjåfører.

Utvalget har vært sammen satt av representanter for de ansatte og arbeidsgiverne.

LAST NED: Hele rapporten (pdf)

– Først og fremst er jeg svært fornøyd med at vi har blitt enige. Dette er et viktig steg på vei til kontantfrie busser, sier statssekretæren til LO-Aktuelt.

17 ran

I 2010 var det ifølge Servicenæringens Hovedorganisasjon, 17 ran av buss og trikk. 77 prosent av virksomhetene opplever at sjåførene er utsatt for risiko for vold og trusler.

– Å få gjort noe med dette er et viktig bidrag for å bedre arbeidsmiljøet for bussjåførene. Dessuten er det viktig for familiene som slipper å leve med utryggheten og også passasjerene, sier han.

Toprissystem

Tiltakene utvalget foreslår er å innføre et toprissystem slik at det blir billigere å kjøpe billetter på forhånd enn på bussen. Det skal bli flere kommisjonærer og ikke lenger mulig å fylle på månedskort på bussen. Fornying av månedskort skal skje på internett. Dette er tiltak som ifølge utvalget skal kunne gjennomføres i løpet av et år.

I løpet av to år tar en sikte på å innføre betaling av bussbilletter med mobiltelefonen eller reisepengekort. En forutsetning for dette er at det etableres en nasjonal standard for disse tjenestene.

Det er enighet i gruppa om målet, men de vil ikke uttale seg om når det endelig kan nås.

– Det er en del tekniske løsninger som må på plass først, og en vet ikke hvor lang tid dette vil ta.

Kortere stopp

– I tillegg til økt sikkerhet vil kontantfrie busser innebære at stoppene på holdeplassene kan kortes ned. Det vil med andre ord føre til en raskere trafikkavvikling, mener Støstad.

– Busstrafikken er en av bransjene som har vært utsatt for ran. Hva med andre bransjer som kiosker og jernbanetrafikk?

– Ingen bransjer er like, alle er forskjellige. Men dette er et signal til andre bransjer om at det er mulig å gripe fatt i ransproblemet, sier han.

Det er ikke planlagt noen politisk oppfølging av utvalget. Det er opp til partene i arbeidslivet og spesielt arbeidsgiverne å gjennomføre tiltaket.

Annonse
Annonse