Slakter nye fraværsregler
Flertallet av norske ledere sier nye regler ikke har påvirket sykefraværet i det hele tatt, viser ny undersøkelse.
1. juli i fjor trådte det i kraft nye regler for oppfølging av sykemeldte. Endringene i arbeidsmiljøloven gjør at arbeidsgiver har fått større ansvar for å følge opp sykemeldte medarbeidere.
Nesten ett år etter kommer norske lederes dom over reglene, i en undersøkelse Norstat har utført på vegne av Infotjenester.
– Les også: Lavt sykefravær
Av 600 spurte norske ledere, svarer kun 9 prosent at de nye reglene har hatt litt eller stor effekt på sykefraværet i deres virksomhet. Hele 68 prosent sier de nye reglene har hatt begrenset eller svært begrenset effekt på sykefraværet. Resten oppgir at de nye reglene har vært uten betydning.
– Jeg er overrasket over resultatet, og har vondt for å tro at norske ledere mener at oppfølging i seg selv ikke reduserer sykefraværet. Jeg skulle likt å vite mer om tankene bak svarene i undersøkelsen, sier Berit Stokstad, rådgiver på trygderett i Infotjenester, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Les også: – Mer sykefravær i det offentlige
I korte trekk innebærer regelendringene fra i fjor at en oppfølgingsplan for den sykemeldte skal være klar senest innen fire uker, at dialogmøte skal være gjennomført innen sju uker og at det blir sanksjoner ved manglende oppfølging.
– Intensjonen og tanken bak de nye sykefraværsreglene er god. Vår erfaring er at tett oppfølging av den sykemeldte på et tidlig tidspunkt, er det eneste som fungerer for å få redusert sykefraværet i arbeidslivet, sier Stokstad til ANB.
Det nye ordningen har gjort at Nav nå har hjemmel for å gi arbeidsgiver bøter om ikke oppfølgingsarbeidet er oppfylt. Bare i løpet av de to første månedene i 2012 har norske arbeidsgivere fått over 20.000 varsler om bøter fra Nav. (ANB)