Norsk Tipping outsourcer
Verkstedet og ekspedisjonen hos Norsk Tipping kan være skilt ut om halvannet år. Målet er «forsterket kundefokus», men NTL-foreningen synes outsourcing er feil virkemiddel.
anders.hauge-eltvik@lomedia.no
På styremøtet i Norsk Tipping i forrige uke, ble det vedtatt at selskapet skal foreberede outsourcing av serviceverkstedet og ekspedisjonen. Det lå også forslag på bordet om å skille ut kantine og renhold. Kantinen blir inntil videre ikke rørt, mens renholdet skal vurderes på nytt til høsten.
Leder Gjermund Nedgård i NTL Norsk Tipping mener selskapet går i feil retning.
– Jeg synes ikke dette er riktige virkemidler for å styrke kundefokuset. Vi kunne fortsatt hatt egne ansatte på disse områdene, men det handler mer om å være villig til å investere i egne ansatte fremfor å kjøpe tjenester, sier han.
Det er en konsulentrapport som anbefaler utskillingen. I denne rapporten heter det at selskapet mest sannsynlig drar på seg økte kostnader ved å gjennomføre outsourcingen.
– Det er litt vakuum her akkurat nå. Vedtaket om å klargjøre for tjenesteutsetting er gjort, og vi må prøve å sikre oss at vi klarer å ivareta de ansattes rettigheter når det skjer. Det er litt vanskelig for de ansatte også, siden det kan ta 1,5 til 2 år før det skjer. Det er lenge å gå uten å vite om de har noen jobb å gå til, sier Nedgård.
Han er også kritisk til at ledelsen vurderer å skille ut renholdet.
– Det er en bransje pressa på pris, og vi vet det er en del useriøse aktører i bransjen. Vi frykter selvsagt at vi skal få dyrere renhold med dårligere kvalitet, og ikke minst renholdere som får dårligere arbeidsvilkår på sikt, sier Nedgård.
Kommunikasjons- og strategidirektør Einar Busterud i Norsk Tipping understreker at de endelige avgjørelsene blir tatt når de har fått inn pristilbud på tjenestene.
– Bakgrunnen for disse vedtakene er å gå fra å drive med alt, til å konsentrere seg på det en må være god på, og har forutsetning til å være best på. Vi ser at andre kan være flinkere enn oss til å drive reparasjoner og store frakt- og logistikkoppdrag, sier han.
Han forteller at Norsk Tipping skal skifte ut sine terminaler i løpet av et par år, og at de ser for seg å kjøpe inn de nye terminalene sammen med en service- og vedlikeholdskontrakt fra leverandøren. Ekspedisjonsavdelinga på Norsk Tipping kan ryke på grunn av den nye distribusjonsstrategien som også er til vurdering akkurat nå.
Busterud sier Norsk Tipping ser for seg å spare «relativt store beløp» på distribusjonen.
– Vi har ikke fulgt anbefalingene i rapporten 100 prosent. Styrets konklusjon var at det ville bli økte kostnader ved å skille ut kantinedrifta, derfor ble det stoppa. Jeg har forståelse for at det er en krevende situasjon for de ansatte de gjelder. Men det er klart ingen virksomhet, heller ikke i det offentlige, lever upåvirket av det som skjer i omgivelsene, konstaterer han.
Busterud sier de har et ansvar for å sørge for at ingen som jobber for dem driver med sosial dumping, om det skulle bli aktuelt.
– Vi har sagt at ingen skal sies opp. Med den kunnskapen vi har nå vil vi kunne tilby sluttavtaler. Men vi må se litt an hva som blir resultatet, sier han.