JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Tipping outsourcer

Verkstedet og ekspedisjonen hos Norsk Tipping kan være skilt ut om halvannet år. Målet er «forsterket kundefokus», men NTL-foreningen synes outsourcing er feil virkemiddel.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

På styremøtet i Norsk Tipping i forrige uke, ble det vedtatt at selskapet skal foreberede outsourcing av serviceverkstedet og ekspedisjonen. Det lå også forslag på bordet om å skille ut kantine og renhold. Kantinen blir inntil videre ikke rørt, mens renholdet skal vurderes på nytt til høsten.

Leder Gjermund Nedgård i NTL Norsk Tipping mener selskapet går i feil retning.

– Jeg synes ikke dette er riktige virkemidler for å styrke kundefokuset. Vi kunne fortsatt hatt egne ansatte på disse områdene, men det handler mer om å være villig til å investere i egne ansatte fremfor å kjøpe tjenester, sier han.

Det er en konsulentrapport som anbefaler utskillingen. I denne rapporten heter det at selskapet mest sannsynlig drar på seg økte kostnader ved å gjennomføre outsourcingen.

– Det er litt vakuum her akkurat nå. Vedtaket om å klargjøre for tjenesteutsetting er gjort, og vi må prøve å sikre oss at vi klarer å ivareta de ansattes rettigheter når det skjer. Det er litt vanskelig for de ansatte også, siden det kan ta 1,5 til 2 år før det skjer. Det er lenge å gå uten å vite om de har noen jobb å gå til, sier Nedgård.

Han er også kritisk til at ledelsen vurderer å skille ut renholdet.

– Det er en bransje pressa på pris, og vi vet det er en del useriøse aktører i bransjen. Vi frykter selvsagt at vi skal få dyrere renhold med dårligere kvalitet, og ikke minst renholdere som får dårligere arbeidsvilkår på sikt, sier Nedgård.

Kommunikasjons- og strategidirektør Einar Busterud i Norsk Tipping understreker at de endelige avgjørelsene blir tatt når de har fått inn pristilbud på tjenestene.

– Bakgrunnen for disse vedtakene er å gå fra å drive med alt, til å konsentrere seg på det en må være god på, og har forutsetning til å være best på. Vi ser at andre kan være flinkere enn oss til å drive reparasjoner og store frakt- og logistikkoppdrag, sier han.

Han forteller at Norsk Tipping skal skifte ut sine terminaler i løpet av et par år, og at de ser for seg å kjøpe inn de nye terminalene sammen med en service- og vedlikeholdskontrakt fra leverandøren. Ekspedisjonsavdelinga på Norsk Tipping kan ryke på grunn av den nye distribusjonsstrategien som også er til vurdering akkurat nå.

Busterud sier Norsk Tipping ser for seg å spare «relativt store beløp» på distribusjonen.

– Vi har ikke fulgt anbefalingene i rapporten 100 prosent. Styrets konklusjon var at det ville bli økte kostnader ved å skille ut kantinedrifta, derfor ble det stoppa. Jeg har forståelse for at det er en krevende situasjon for de ansatte de gjelder. Men det er klart ingen virksomhet, heller ikke i det offentlige, lever upåvirket av det som skjer i omgivelsene, konstaterer han.

Busterud sier de har et ansvar for å sørge for at ingen som jobber for dem driver med sosial dumping, om det skulle bli aktuelt.

– Vi har sagt at ingen skal sies opp. Med den kunnskapen vi har nå vil vi kunne tilby sluttavtaler. Men vi må se litt an hva som blir resultatet, sier han.

Annonse

Flere saker

Annonse