JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sommerpatruljen på Tusenfryd

I en uke har LOs sommerpatrulje har vært på veiene for å sjekke unges arbeidsforhold. I går gikk turen til Tusenfryd. Karakteren kunne ha blitt 4 minus.

ane.borrud@lomedia.no

Nå setter ikke sommerpatruljen karakter på bedriftene de besøker. Men Tusenfryd setter karakter på sine ansatte. Karaktersettingen og at de ansatte får halv lønn under opplæring var to områder som ville ha trukket karakteren fra sommerpatruljen ned.

– Vi hadde et møte med ledelsen i Tusenfryd før vi gikk ut på patrulje i parken. Det er profesjonelt av dem at de tok et så grundig møte med oss. Møtet var konstruktivt, og det lover godt for fremtidig samarbeid, sier ungdomssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Ulf-Terje Eliassen.

Trenger de å få vite karakteren?

Både administrerende direktør i TusenFryd, Bjørn Håvard Solli, og personalsjef Lene Lothe var med på møte med sommerpatruljen. Ledelsen i bedriften var godt forberedt, og hadde med seg dokumentasjon på det meste. At de gir karakter til de ansatte var ingen hemmelighet.

– Vi opplever karaktersystemet som utelukkende positivt. Prinsippet som ligger til grunn er en mest mulig objektiv vurdering, og det er et stort dokumentasjonskrav, sa Solli.

Lothe forklarte at bedriften har en tallevaluering to ganger i sesongen. En midt i sesongen, og en i slutten av sesongen.

– Hvis man ligger over et visst nivå midt i sesongen, er det ikke automatikk i at det blir en samtale med leder, men man kan få det hvis man ønsker det. Hvis man ligger under et nivå blir det samtale. Deretter blir det oppfølging resten av sesongen, og så en sluttevaluering.

I følge Lothe får ingen ansatte de laveste karakterene uten at det foreligger skriftlig dokumentasjon.

– Karakterene er ikke eneste for form tilbakemelding de ansatte får. Det er en kontinuerlig prosess. Lederne skal serve sine ansatte for å sikre at arbeidsforholdene er best mulig, og de skal gi konkrete og dirkete tilbakemeldinger til sine ansatte. Dette ligger i handlingsplanene våre. Hvis en leder bare klarer å gi negative tilbakemeldinger blir det fort fanget opp, understreket Solli.

Ungdomssekretæren i Arbeidsmandsforbundet er positiv til at de ansatte blir fulgt opp og får konkrete og objektive tilbakemeldinger på jobben de gjør.

– Rutinene og dokumentasjonskravet er veldig bra. Hvordan bedriften jobber internt med karaktersetting legger jeg meg ikke opp i. Men jeg setter et stort spørsmålstegn ved om de ansatte trenger å få vite karakteren de får, slår Eliassen fast.

Halv lønn under opplæring

En annen ting Eliassen setter spørsmålstegn ved er at de ansatte bare får halv lønn under opplæring.

– Det normale er at man får vanlig lønn under opplæring. At man gir halv lønn under opplæring kan misbrukes, ved at opplæringsperioden er lang. Her virker det ikke som om de misbruker opplæringsperioden, men jeg mener selvfølgelig at de ansatte skal ha full lønn under opplæring, slår Eliassen fast.

Hvor lang opplæring de ansatte får varierer. Veteranene, det vil si de om har jobbet en sesong eller mer, har seks timer med opplæring, som er en gjenoppfrisking av rutiner og opplæring på eventuelt nye ting. Nyansatte på attraksjonene får 18 timer med opplæring, og nye på catering får 24 timer med opplæring.

– Tidligere fikk de ansatte et fast honorar i opplæringsperioden. For to år siden gikk vi over til halv lønn. Vår prioritering for i år har heller vært å få opp grunnlønna til de ansatte. Samtidig har vi redusert noe på opplæringstimene, og har heller tettere oppfølging på jobben under ordinære lønnstimer, sier personalsjef Lene Lothe.

Stor behov for patruljen

Frøydis Aune fra Fellesforbundet og Fredrik Dahl, leder av ungdomsutvalget i Arbeidsmandsforbundets avdeling 2 Oslo/Akershus, gikk sammen i parken og snakket med de ansatte. Begge er med på sommerpatruljen for første gang i år.

– Folk kjenner ikke godt nok til rettighetene sine, slår Dahl fast etter å ha vært nesten en uke på patrulje.

I følge Aune har de ikke møtt på noen grove overtramp enda.

– Men noe er i grenseland. De unge jobber ofte bare en på jobben, og kan for eksempel ikke gå på toalettet når de vil. Det er ikke greit, slår Aune fast.

At det er stort behov for sommerpatruljen er de ikke i tvil om.

–Sommerpatruljen har i høyeste grad en funksjon, så absolutt. Det burde egentlig vært en sommer-, høst-, vinter- og vårpatrulje, slår lederen av ungdomsutvalget i avdeling 2 fast.

Åpnet 1988

30 fast ansatte

Ca 700 sommervikarer i sesongen fra april til oktober

Ca halvparten av sommervikarene er under 18 år

Er en erklæringsbedrift, og går på Fritids- og aktivitetsavtalen mellom NHO Reiseliv og Norsk Arbeidsmandsforbund.

Har egen særavtale med Arbeidsmandsforbundet

Arbeidsmandsforbundet og Tusenfryd skal møtes i august for å gå gjennom avtaleverket

Annonse

Flere saker

Annonse

Åpnet 1988

30 fast ansatte

Ca 700 sommervikarer i sesongen fra april til oktober

Ca halvparten av sommervikarene er under 18 år

Er en erklæringsbedrift, og går på Fritids- og aktivitetsavtalen mellom NHO Reiseliv og Norsk Arbeidsmandsforbund.

Har egen særavtale med Arbeidsmandsforbundet

Arbeidsmandsforbundet og Tusenfryd skal møtes i august for å gå gjennom avtaleverket