Vil løfte sjøtransporten
Frps Bård Hoksrud ber regjeringen få fortgang i arbeidet med å få gods over fra land til sjø.
bjorn.erik.dahl@anb.no
– Når det gjelder arbeidet med å få gods fra land til sjø, så er dette noe som bare har vært festtaler i mange år. Havnene taper fordi Fiskeri- og kystdepartementet ikke får være med og koordinere ordentlig. Hovedvekten ligger i Samferdselsdepartementet, som har vei og bane, sier Frps Bård Hokrud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Han gir sin fulle støtte til Rederiforbundet, som mener fagetatenes innspill til Nasjonal Transportplan er kjemisk renset for forslag som kan få mer gods fra vei til sjø.
– Les også: – Lite vei for pengene
– Egen melding
– I debatten rundt forrige Nasjonal Transportplan handlet det nesten bare om vei og bane. Det er for så vidt kanskje nærmere på folks hverdag, men vi mener sjøtransporten er så viktig at den trenger en egen stortingsmelding, sier Hoksrud.
Han vil spesielt ruste opp veinettet mellom havnene og hovedveiene, og redusere avgiftene i havner, losordninger og sjøtransport kraftig.
– Det er ingen tvil om at økt sjøtransport vil føre til mindre slitasje på veinettet her i landet, sier Hoksrud.
– Les også: – Frp-åpning for bompenger
– Feil retning
Ap har for øvrig nylig reist kysten rundt for å få økt oppmerksomhet rundt temaet.
– Jeg berømmer gjerne statsråd Lisbeth Berg-Hansen for det arbeidet hun gjør for å få til en nærskipsfartsstrategi. Det er viktig, for på dette området har utviklingen gått i feil retning i årevis, slår administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund fast overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Dette er et område der mange har vært enige i mange år, og derfor er det avgjørende nå at fiskeri- og kystministerens vyer får støtte fra både fagetater og andre rødgrønne partier, legger Henriksen til.
– Les også: – Dramatisk for transportsnæringen
Flere hovedgrep
Han peker på flere hovedgrep som bør gjennomføres i den kommende transportplanen.
– Vi må bygge ut den fysiske infrastrukturen langs kysten, med en effektiv havnestruktur der havnene både kan ta imot gods, har lagerkapasitet, og er knyttet til vei og bane på en hensiktsmessig måte. Vi må ha en full gjennomgang av trafikkavviklingen inn og ut av havnene, og også hele lossystemet. Og ikke minst må vi se på regelverket og avgiftene, mener Henriksen. (ANB)