Vil utvikle helårs reiseliv
Ferie er reiseliv og sesongarbeid. LO trykker på for flere helårs arbeidsplasser innen reiselivsnæringen.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Vi er på full fart inn i den mest hektisk reiselystne perioden i året. Noen drar utenlands mens andre reiser på hjemmebane. Norsk reiselivsnæring nyter godt av både at utlendingene besøker oss og at mange nordmenn ferierer i hjemlandet. Næringen omsetter for vel 100 milliarder kroner i året.
Da regjeringen presenterte sin reiselivsstrategi - Destinasjon Norge - i april i år, hadde den tre hovedmål: å øke verdiskapingen og produktiviteten i reiselivsnæringen, å skape flere helårs arbeidsplasser og mer solide bedrifter, samt å gi flere unike og gode opplevelser som tiltrekker seg kjøpesterke grupper.
HELE ÅRET
LO har vært en av de sterkeste pådriverne bak regjeringens nye reiselivsstrategi.
– Norsk reiseliv sysselsetter omkring 160.000 personer i tusenvis av små og store bedrifter. Bare innenfor hotell- og restaurantnæringen jobber det i dag vel 78.000 personer, men 12 prosent av disse er midlertidige. Reiselivet er i sterk vekst, men sysselsetter mange sesongarbeidere. Når sesongen er over og disse forsvinner, tar de også med seg kompetansen. Hovedårsaken er at næringen ikke lykkes godt nok i å ha fokus på helårs arbeidsplasser gjennom helårs turisme. Derfor støtter LO denne strategien. Den vil både bevare kompetansen lokalt og stabilisere sysselsetting og bosetting, sier LO-sekretær Kristian Tangen til FriFagbevegelse.no
UTVIKLINGSSENTRE
Fire pilotprosjekter var en del av reiselivsstrategien. Trysil, Hemsedal, Lillehammer og Vågan i Lofoten var piloter – med ulike erfaringer i prosjektperioden. LO har vært pådriver overfor Nærings- og handelsdepartementet for å holde tak i disse prosjektene. Det har lyktes. Prosjektene skal videreføres, men nå i form av utviklingssentre for reiselivet.
– Vi vil at de skal styrkes og videreføres på en best mulig måte slik at arbeidstakerne får opprettholde best mulig lønns- og arbeidsvilkår. Utviklingssentrene er noe LO har gått sterkt inn for, og regjeringen har gitt sin støtte til dette i strategien, sier Tangen.
Grunntanken om utviklingssentre ligger i å fange opp regionale og lokale aktører i reiselivsnæringen til et bredest mulig samarbeid. Overnattingsbedrifter og andre aktører, kommuner, Nav, partene i arbeidslivet og forsknings- og utviklingsmiljøer er viktige medspillere i en slik satsing. Partenes evne og vilje til forpliktelse skal ifølge strategien kunne legge grunnlaget for rekruttering av kvalifisert arbeidskraft og utvikling av flere helårs arbeidsplasser – blant annet gjennom en kombinasjon av jobb og utdanning og mulighet for jobbrotasjon på tvers av sesonger.
LOKALT TRYKK
Når LO legger så sterk vekt på en slik satsing, henger det først og fremst sammen med stabilitet.
– LO og forbundene vil jobbe sammen om denne strategien på regionalt og lokalt plan for å utvikle gode utviklingssentre. Vi vil ha flere helårs arbeidsplasser i reiselivet. Fast tilknytning til arbeidslivet ved å ha én arbeidsgiver gjennom hele året, uavhengig av sesongsvingninger, er viktig, men vi er åpne for at prosjektene er forskjellige og må ta takhøyde for tilpasning til lokale forhold – uten at dette går utover lønns- og arbeidsvilkårene, sier Tangen.
Destinasjon Norge, nasjonal strategi for reiselivsnæringen, ble presentert 11. april i år og er en videreføring av tilsvarende strategidokument fra 2007. Klikk her for å laste ned hele dokumentet i pdf-format
Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av BNP.
Strategien tar sikte på å redusere antall destinasjonsselskaper, styrke det regionale og lokale samarbeidet og utvikle bærekraftige lokalsamfunn der reiselivet.
Det bevilges mer enn én milliard offentlige kroner årlig gjennom forskjellige kanaler for å styrke og utvikle reiselivsnæringen.
Flere saker
Destinasjon Norge, nasjonal strategi for reiselivsnæringen, ble presentert 11. april i år og er en videreføring av tilsvarende strategidokument fra 2007. Klikk her for å laste ned hele dokumentet i pdf-format
Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av BNP.
Strategien tar sikte på å redusere antall destinasjonsselskaper, styrke det regionale og lokale samarbeidet og utvikle bærekraftige lokalsamfunn der reiselivet.
Det bevilges mer enn én milliard offentlige kroner årlig gjennom forskjellige kanaler for å styrke og utvikle reiselivsnæringen.