«Pensjonistopprør» i Maskinistforbundet
Fem tidligere forbundstopper tar til orde for å samle de tre sjømannsforbundene i LO. Ikke aktuell politikk, svarer generalsekretær Hilde Gunn Avløyp.
einar.fjellvik@lomedia.no
I et brev til forbundet tar de fem – en tidligere forbundsleder, to tidligere generalsekretærer, et tidligere forbundsstyremedlem og en tidligere forbundssekretær, til orde for å slå sammen dagens tre fagforbund for sjøfolk til en slagkraftig organisasjon. For å skaffe seg innflytelse over skipsfartspolitikken tar de fem til orde for at et samlet sjømannsforbund søker seg mot LO:
«Det er vel ingen som helst tvil om at den eneste hovedorganisasjonen som har noen innflytelse å snakke om i skipsfartspolitikken er LO. Da burde logikken tilsi at også DNMF setter gamle fordommer tilside og begynner å tenke på det som er til de seilende medlemmers beste. Det er ingen som helst tvil om at hvis DNMF ønsker innflytelse i skipsfartspolitikken, framstår LO som det eneste realistiske alternativet», skriver de fem.
Innlegget er trykt i sin helhet i siste utagve av fagbladet Maritim Logg.
Ingen støtte
Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp i Det Norske Maskinistforbund sier til FriFagbevegelse.no at hun ikke har noe behov for å blåse liv i diskusjonen om forbundssammenslåing og LO-tilknytning på grunnlag av brevet fra de fem pensjonistene.
- Dette har ingen støtte blant de yrkesaktive medlemmene i forbundet, forsikrer hun.
- Jeg får ofte spørsmål fra medlemmene om hvordan det går med diskusjonen om sammenslåing av forbundene, men det er ikke ett yrkesaktivt medlem som etterlyser en overgang fra YS til LO. Tvert imot er skepsisen til LO meget stor blant maskinistene, sier Avløyp.
Generalsekretæren mener de fem brevskriverne henger fast i gammelt tankegods:
- Dette brevet er et uttrykk for at noen ikke har forlatt sine gamle tanker. De ønsker DNMF inn i LO for å oppnå politisk makt i en situasjon der Arbeiderpartiet har regjeringsmakt, men det er ikke i seg selv noe grunnlag for å ta opp igjen debatten om sammenslåing av sjømannsorganisasjonene, sier hun.
Langdryg prosess
Et tettere samarbeid, eventuelt en sammenslåing, av de tre fagforbundene for sjøfolk har vært diskutert gjennom mange år.
I dag er sjøfolkene delt mellom det LO-tilsluttede Norsk Sjømannsforbund, det YS-tilsluttede Det Norske Maskinistforbund og det frittstående Norsk Sjøoffisersforbund. Det sistnevnte diskuterer for tiden om man skal melde forbundet inn i LO. Det er ventet at saken blir avgjort ved uravstemning i løpet av høsten.
– Les også: Uravstemning om LO-medlemskap
I 2001 strandet et forsøk på å slå sammen Maskinistforbundet og Sjøoffisersforbundet etter at et knapt flertall av maskinistene stemte nei.
Tre år senere flyttet likevel alle de tre sjømannsforbundene sammen i «Maritimt Hus» i Oslo. I 2005 formaliserte de samarbeidet ved å opprette et eget samarbeidsforum, og siden 2008 har de tre forbundene utgitt felles fagblad, «Maritim Logg».
Tre vanskelige punkter
Ifølge Hilde Gunn Avløyp er det tre årsaker til at sammenslåingsdebatten aldri har kommet lengre enn dette:
– De tre forbundene har ulike løsninger når det gjelder frikjøp av den landsmøtevalgte forbundsledelsen.
– Spørsmålet om hvilken hovedorganisasjon et sammenslått forbund eventuelt skal være tilsluttet.
– Maskinistforbundet har hatt en organisasjonsstruktur som ikke har passet sammen med de to andre forbundene.
- Vår organisasjonsstruktur ble endret på vårt siste landsmøte. Da blir det opp til de tre sjømannsorganisasjonene å vurdere om det gir grunnlag for å ta opp igjen diskusjonen om sammenslåing. Skulle det skje, får vi vurdere spørsmålet om hovedorganisasjon når den tid kommer, sier Hilde Gunn Avløyp.
En meningsmåling som ble gjennomført blant medlemmene i de tre fagforbundene i 2007 konkluderte med at 73 % av de spurte mente organisasjonene burde jobbe for en sammenslåing. 90 % av de som var positive til sammenslåing, sa den burde finne sted innen fem år.
– Les også: Sjøfolk ønsker ett forbund
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin