JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Fornuftig vedtak i Flytog-saken

Salg av Flytoget er ikke aktuelt før regjeringen har lagt fram sin jernbanereform.
– Fornuftig, mener Norsk Jernbaneforbund.
UTSATT: Det blir ikke mulig for regjeringen å selge seg helt ut av Flytoget ennå.

UTSATT: Det blir ikke mulig for regjeringen å selge seg helt ut av Flytoget ennå.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi er fornøyde med at Venstre og KrF vil vente til den varslede jernbanereformen er presentert, og fikk Stortinget med seg på å avvise en fullmakt som ville gitt regjeringen mulighet til å selge seg helt ut allerede nå, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Les også: Selger ikke Flytoget og Statskog

Må se helheten

I debatten rundt mulig salg av Flytoget og entreprenørselskapet Baneservice, har NJF argumentert med at det er viktig å se selskapene som en del av infrastrukturen på Østlandet.

Her ventes en betydelig befolkningsvekst.

– Vi mener det er ugunstig at Næringsdepartement legger fram en sak om at det skal tas tilling til salg av de to jernbaneselskapene i forkant av behandling av jernbanereformen, sa NJF.

– Flytoget er en suksess som i tillegg til å være rein tilbringertjeneste til Oslo lufthavn, også kan utvikles til å bli en leverandør av kollektivtransport i Østlandsområdet. Vi tror på en samordnet satsing, hvor staten er eier og har hånda på rattet, framfor oppsplitting og privatisering, uttalte NJF i debatten rundt forslaget.

Entreprenør

Baneservice ble skilt ut fra Jernbaneverket under Bondevik II-regjeringen. Målsetningen var å sikre at utstyr, maskiner og kompetanse til en hver tid var tilgjengelig i Norge, også på kort varsel, ved utforutsette hendelser. NJF mener mer ekstremnedbør, med påfølgende flom og ras, gjør at selskapet bør forbli heleid av staten for å sikre beredskap, fleksibilitet og tilgang på maskiner.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse