JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På helsen løs i hotell- og restaurant

Hele åtte millioner mennesker jobber innenfor hotell, restaurant og uteliv i EU. Men helsen og arbeidsmiljøet til de ansatte blir stadig forbigått.

erlend.angelo@lomedia.no

Hotell- og restaurantbransjen er en stor og viktig del av arbeidsmarkedet. Og den preges av tøft arbeid, både fysisk og psykisk. Likevel mangler man klare satsinger for å bedre helse, miljø og sikkert (HMS) for de mange ansatte innenfor bransjen, melder Det europeiske arbeidsmiljøorganet, EU-OSHA, i en ny rapport.

Store utfordringer

Bransjen har store utfordringer hva gjelder HMS-satsinger. Bransjen preges av en uvanlig jobbhverdag med vilkår som skiller seg fra andre deler av arbeidslivet. Vanskelig arbeidstider, mye korttids- og midlertidige ansettelser og et meget høyt krav om fleksibilitet gir en krevende arbeidshverdag.

Ansatte har tungt arbeid, høyt stressnivå, jobber mye kveld og helg og opplever ofte trakassering og vold fra kunder, kolleger og ansatte.

Vanskelig område

Problemet er at bransjen preges av stor utskiftinger, både blant ansatte og eiere. I Tyskland, for eksempel, legges hver fjerde bedrift ned hvert år. Samtidig vokser bransjen. Det store antallet nyetableringer gjør at kunnskapen ikke får feste.

Høy andel av kvinner og utenlandske arbeidere, samt lav fagorganisering, mener EU-OSHA også er grunner til at man mangler bransjespesifikke strategier tilpasset arbeidslivet i hotell- og restaurant.

Det gjør det heller ikke enkelt at 90 prosent av alle bedrifter har under ti ansatte.

Trenger støttespillere

Arbeidsmiljøorganet skriver i sin rapport at de ansatte trenger effektive og spesifikke tiltak for å bedre forholdene i bransjen. Dette betyr blant annet å tilpasse tiltakene mot dem som jobber der, altså kvinner, unge og utenlandske arbeidere.

Rapporten understreker behovet for støttespillere som kan kjempe for en positiv utvikling og legge press på lovgiverne. Her nevnes særlig fagforeningene som en viktig støttespiller for de ansatte.

Finnes gode eksempler

Til tross for mangelen på tiltak rettet særlig mot denne bransjen, nevner man i rapporten flere gode eksempler på ting kan gjøres.

I Sverige har man for eksempel «Kroger mot knark» – et samarbeid mellom 33 klubber om hvordan man skal takle dop og dopbrukere.

I Tyskland har man hatt et prosjekt for å redusere hudsykdommer for ansatte på kantinekjøkken.

Og i Spania har man forsøkt å bytte senger for å lette hverdagen til stuepikene.

Annonse
Annonse